Eskapády psího rošťáka Marleyho v audioknižní podobě

recenze, , 27.07.2023
Marley a já
Když si americký novinář John Grogan se svou manželkou Jenny pořídili labradora Marleyho, jistě netušili, že jeho potřeštěné kousky bude časem znát téměř celý svět. Přestože byl Marley bláznivý a z mnoha pohledů nezvladatelný pes, jeho odchod jeho páníčka zarmoutil natolik, že se z něj rozhodl „vypsat“. Na sloupek zveřejněný v The Philadelphia Inquirer obdržel Grogan více než 800 reakcí od čtenářů, kteří se ztotožňovali s jeho zkušenostmi, takže se rozhodl sepsat o svých zážitcích s „nejhorším psem na světě“ knihu.
Kniha Marley a já začíná rozhodnutím ústředního páru pořídit si psa a končí Marleyho odchodem, přičemž v ní autor popisuje i několik dalších dnů po jeho smrti. John Grogan se ale nesoustředí jen na zábavné a někdy až neuvěřitelné kousky, které Marley provedl, ale věnuje se i zdánlivě obyčejným příběhům jedné rodiny, jejíž život se musí neustále přizpůsobovat jejich čtyřnohému miláčkovi. Kniha z roku 2005 se záhy stala populární po celém světě (česky vyšla poprvé v roce 2007 v nakladatelství IKAR), k čemuž do značné míry přispělo i uvedení stejnojmenné filmové adaptace z roku 2008 s Owenem Wilsonem a Jennifer Aniston v hlavních rolích. Kromě prvotiny Marley a já pak Grogan napsal ještě několik dalších knih. V češtině například v roce 2009 vyšla jeho kniha fejetonů s názvem Zlobiví psi si užijí víc legrace, v níž se Marley objevuje také.

Vzhledem k tomu, že je John Grogan novinář, je kniha Marley a já napsána velice čtivým a srozumitelným jazykem. Autor v ní jde přímo k jádru příběhu a zbytečně nezabředává do nezáživných popisů. Formálně tak kniha vyvolává dojem jako by jednotlivé kapitoly byly původně určené pro vydávání na pokračování v nějakých amerických novinách. Z těchto důvodů je titul je přímo ideální pro audiální zpracovaní. Je proto překvapivé, že české audioknižní verze se kniha dočkala až začátkem tohoto roku díky vydavatelství Tympanum.

Jak už název napovídá, je příběh Marley a já vyprávěn z pozice autora Johna Grogana. Této role se v audioknize zhostil Aleš Procházka a nutno podotknout, že si Tympanum v čele s režisérem a zvukovým mistrem Nikolajem Ivaskivem nemohlo vybrat lepšího narátora. Procházka interpretuje Groganův příběh jako „svůj vlastní“. Jeho projev je zabarvený jakoby vlastní zkušeností, přičemž herec čte natolik zainteresovaně, že posluchač nemá problém uvěřit, že Marley skutečně žil a všechny popsané „blbiny“ provedl. Procházka svým subjektivním podáním, které audioknize skvěle sedí, dokáže vyvolat smích a zároveň i dojmout, když lehce třesoucím se hlasem popisuje Marleyho poslední okamžiky.

Vynikající interpretaci bohužel degraduje technická stránka audioknihy, konkrétně nedostatečně vyčištěná nahrávka. V audioknize zůstalo obrovské množství tzv. mlasků a polykání slin interpreta, které jsou sice při natáčení naprosto běžné, ve finálním tvaru by se ale takové věci objevovat rozhodně neměly. V poslední době se však tento „neduh“ objevuje i u renomovaných audioknižních vydavatelství a nezáměrně poukazuje na to, které tituly jsou pro vydavatele důležitější, respektive potenciálně výdělečnější, a které méně. Zároveň tato výtka v obecné rovině míří i za některými tvůrci (režiséry a zvukovými mistry), kteří zřejmě mají dojem, že tyto „drobnosti“ posluchači neslyší a ulehčují si nedostatečným vyčistěním záznamu práci.

Díky výborné interpretaci Aleše Procházky, která už tak dobrý text pozvedá na vyšší úroveň, se posluchači se mohou ztotožnit s autorem Johnem Groganem a znovu s ním spoluprožívat Marleyho příběh. Audiokniha je tak výbornou prázdninovou oddechovkou, která dokáže vykouzlit úsměv na rtech, musíte ale přivřít oči nad nedočištěným zvukem.