Smrt nesmrtelných vás „připoutá“ k poslechu

recenze, , 05.10.2023
Skandar a přízračný jezdec
Když se v roce 2022 objevila na pultech knihkupectví prvotina Skandar a zloděj jednorožců od mladé britské autorky Annabel F. Steadmanové, srovnávali ji mnozí s jinými fantasy a sci-fi příběhy – s Odkazem dračích jezdců (Eragonem) Christophera Paoliniho, Harrym Potterem od J. K. Rowlingové nebo s trilogií Divergence od Veronicy Rothové. Steadmanová se sice určitými motivy z těchto sérií silně inspiruje, avšak zároveň přináší také mnoho svých nevšedních linek a celou řadu propracovaných postav.
Oproti prvnímu dílu, ve kterém se autorka věnovala především magickému světu, jsou ve druhé části plně rozehrány charaktery postav a jejich vzájemné vztahy, přičemž částečně je příběh vyprávěn také z pohledu Skandarovy sestry Kenny. K tomu spisovatelka přidává temné proroctví a vraždy divokých jednorožců, o kterých se až dosud všichni domnívali, že jsou nesmrtelní. Přestože je děj v mnoha ohledech lehce předvídatelný (záměrně kvůli vyzrazení příběhu neuvádím konkrétní příklady), dokáže Steadmanová nejednou recipienta překvapit. Píše s takovou lehkostí a samozřejmostí, že je ve finále úplně jedno, že popisovaný svět pevniny a ostrova existuje zcela mimo čas a prostor. Velký podíl na dobrém přijetí skandarovské série má také výborný překlad Daniely Orlando, který, stejně jako první díl, vyšel pod hlavičkou vydavatelství Host. Za zmínku stojí například hravé překlady jmen jednorožců (Čertovo kvítko, Zloba sokolice, Bleskurychlá zlodějka…), které v sobě odráží charaktery magických tvorů i jejich jezdců. Zajímavostí je, že český překlad druhého dílu vyšel exkluzivně ve stejný den jako britský originál.

Předcházející Skandar a zloděj jednorožců vyšel v roce 2022 také audioknižně. O nahrávku se postaral tým z AudioStory, který ji připravil na objednávku spolupracujících vydavatelství Audiotéka a Host. První díl měl úspěch nejen u posluchačů, ale i u odborné poroty, která titul zařadila mezi pět nejlepších počinů nominovaných na cenu Audiokniha roku 2022 v kategorii Nejlepší audiokniha pro děti a mládež. Není proto divu, že i druhý díl byl záhy vydán audioknižně v gesci stejných vydavatelství.

Přestože knihu si mohli první čtenáři přečíst již na jaře, na audioknižní verzi si posluchači museli počkat až do prázdnin. A to je moc dobře! Čas, který si audioknižní tvůrci na natočení a postprodukci vyhradili, se totiž velice příznivě promítá do finální nahrávky. Nic není uspěchané. Technická stránka je na velmi vysoké úrovni, což v současné době rozhodně není pravidlem, i když by mělo. Hudba, stejná jako u prvního dílu, skvěle koresponduje s hlasem interpreta Petra Neskusila – dodává textu větší plasticitu a přispívá k sugestivitě akčních scén. Drobná technická zaváhání (například lehce slyšitelný střih) můžeme slyšet pouze v 27. audioknižní kapitole (Turnaj – pokračování). V tomto tracku pozornému posluchači také neunikne poměrně velká chyba, když narátor čte: „‚Dva vartaři,‘ zašeptal Bobby.“ Přestože je Bobby dívka. Tohle je ale jediná znatelná vada v jinak povedené audioknize.

U natáčení se sešel stejný tvůrčí tým jako u prvního dílu, po kterém je už nepředstavitelné, že by Skandarova dobrodružství četl někdo jiný než Petr Neskusil. Režisér Daniel Tůma mu ponechal poměrně velký prostor pro vlastní invenci a herec tak každé postavě vtiskává unikátní zabarvení hlasu (tu mluví sípavě, tu naštvaně, jindy zase rozjařeně nebo naivně). Použitá intonace v sobě vždy odráží charakter postavy a aktuální situaci, navíc také zpřehledňuje děj a umožňuje posluchačům vžít se do postav a spoluprožívat příběh s nimi. Audiokniha tak stojí především na vypravěčském umění narátora. Je to on, kdo svým hlasem dokáže posluchače „připoutat“ k poslechu a pozvednout jednorožčí příběhy na vyšší úroveň. Takže i když tento titul spíše spadá do kategorie young adult, na své si díky skvělé interpretaci přijdou posluchači všech věkových kategorií.