V předmluvě ke sbírce
Škvíra, kterou audioknižně vydal Témbr v roce 2023 a kterou čtenáři přijímali se smíšenými pocity, jelikož se při svém žánrovém rozpětí ani nemohla zavděčit každému,
C. J. Tudor vzpomíná na pro ni obtížný rok 2021, pandemii, i to, jak jí vydání
Škvíry umožnilo pustit se do vytoužené práce na románu
Závěj. Je svým způsobem přirozené, že se autor po tvůrčí krizi drží zpátky a pomůže si tím, že zvolí pro sebe snazší cestu. Po krátkých prózách tak Tudor nenaskočila do práce na jednom dlouhém příběhu: Kompozice
Závěje od začátku dává najevo, že jde o tři oddělené – byť úzce související – příběhy tří protagonistů, odehrávající v zasněženém,
poněkud postapokalyptickém světě mimo jiné stiženém virovou pandemií. I zde Tudor zužitkovává svou obtížnou zkušenost.
V roce 2023 vyšla její kniha v českém překladu Jany Kunové, která překládala i autorčina
Kříďáka a
Upálené. Hlavní protagonisté Meg, Hannah a Carter čelí nástrahám a nezbývá jim než pokusit se vyváznout se zdravou kůží. Hannah je uvězněná v havarovaném autobusu spolu s mrtvými a raněnými. Meg visí s dalšími v kabině lanovky a Cartera zimní bouře ponechala odříznutého za okny horské chaty.
Vyprávění je plné různých více či méně předvídatelných zvratů, z nichž některé působí jaksi násilně – a čtenáři i posluchači brzy pochopí, že tahle kniha je hodně odlišná od předešlých autorčiných počinů. Časté výbuchy, střílení, projevy apatie nebo naopak nenávisti však potřebují silnou motivaci stran postav – té se jim ale příliš nedostává, podobně jako zapamatovatelných charakterů. Situace, reakce postav i jejich repliky působí často až křečovitě a celkově budí příběhy jen těžko uvěřitelný dojem. Dílo tedy nelze brát v podstatě jinak než jako „oddychovku“, a řekneme si, proč vlastně ne? Takových už tu bylo, vzpomeňme třeba
Parazita od Davida Koeppa. Tím spíš, kdyby se skvěle poslouchalo.
Audioknižního vydání se tradičně ujalo vydavatelství Témbr a slyšet můžeme i dobře známé hlasy. K
Vasilu Fridrichovi a
Jitce Ježkové, kteří se střídali u četby předchozích autorčiných titulů, se v režii Jana Drbohlava připojila tentokrát i
Zuzana Slavíková. Přestože jde o vyprávění ve třetí osobě a mohl by se četby zhostit jeden jediný herec nebo herečka, jelikož kniha má de facto jednoho vypravěče, zvolil Témbr vícehlasou četbu. Navíc v případě
Závěje šlo o řešení celkem pohodlné, bez rizika nesouladů výslovností místopisu a podobně.