Pavel Rímský ve studiu (foto: OneHotBook)
Nemá rád, když se o hercích působících v dabingu mluví jako o dabérech. Dabing totiž podle něj představuje jen jednu složku herectví, stejně jako práce v rozhlase nebo načítání audioknih. Cítí se být zkrátka hercem, věnujícím se více disciplínám. A nutno dodat, že velmi úspěšně. Kromě toho, že je už víc než čtvrtstoletí spjatý s prkny Divadla na Vinohradech, účinkuje Pavel Rímský ve velkém množství rozhlasových her a svůj hlas propůjčuje na obrazovkách mnoha zahraničním hvězdám, jakými jsou třeba Morgan Freeman, Robert De Niro či Sylvester Stallone. Velmi úspěšně se ale zapsal také jako interpret desítek audioknih, dokonce byl jedním z těch, kteří stáli u zrodu tuzemské vlny rozmachu tohoto odvětví. Pojďme se společně proto u příležitosti jeho pětasedmdesátých narozenin podívat na příběhy, které si od něj můžeme nechat vyprávět.
Severské detektivky a další průkopníci
Jakkoliv se to dneska může zdát neuvěřitelné, zkraje roku 2011 u nás byl audioknižní trh teprve v plenkách. Digitální distribuce ještě prakticky neexistovala a hrstka vydavatelů postupně zkoušela přejít z kratších povídek, distribuovaných mimo jiné třeba v trafikách, na delší nahrávky. Paradoxně ale tehdy vznikaly i větší a dražší projekty, na které si dnes troufne jen málokdo. Jedním z takových byla i
hvězdně obsazená dramatizace Dvanáct rozhněvaných mužů, kterou pro nakladatelství XYZ natočila Jitka Škápíková. Jedním z tuctu porotců, rozhodujících ve slavném
justičním dramatu Reginalda Rose o vině či nevině obžalovaného z vraždy, byl právě Pavel Rímský. Představil se zde v nezvykle civilní poloze průměrného amerického chlapíka poloviny padesátých let. Jen o rok později se pod hlavičkou OneHotBook stal Rímský hlasem teprve šesté vydané audioknihy tohoto vydavatelství,
Svědkyni ohně, která vyšla hned po bestsellerové sérii
Milénium Stiega Larssona a
Žítkovských bohyních Kateřiny Tučkové. Tato
severská detektivka Larse Keplera vynesla v dalších letech Rímského mezi nejobsazovanější audioknižní interprety nejen v tomto žánru. Sám se nechal v rozhovorech slyšet, že mu styl manželské dvojice Alexandra a Alexandry Ahndorilových, píšících pod pseudonymem vzdávajícím hold jak astronomu Keplerovi, tak zkrácením jeho příjmení i Stiegu Larssonovi, sedí a k jejich drsným thrillerům se rád vrací. Postupně tak natočil i další díly této série, v nichž je hlavním hrdinou detektiv Joona Linna (
Hypnotizér,
Paganiniho smlouva,
Písečný muž,
Stalker,
Lovec králíků,
Lazar,
Zrcadlový muž,
Pavouk).
Pro stejného vydavatele dále natočil spolu s Janou Strykovou a Igorem Barešem jak francouzskou detektivku Oliviera Truce
Poslední Laponec, odehrávající se na zasněžených norských pláních, tak spolu s Filipem Kaňkovským sci-fi příběh O. S. Carda
Enderova hra. Jednou z prvních rozsáhlých audioknih z žánru literatury faktu byla biografie vůdčí osobnosti firmy Apple
Cesta Steva Jobse z pera Jaye Elliota, které se Pavel Rímský rovněž ujal
. Pod hlavičkou ADK-Prague vyšel roku 2013 i slavný historický román Václava Kaplického
Kladivo na čarodějnice, jehož temným tónům hercův hrubý a drsně znějící hlas velmi slušel.
Příběhy z dávných dob
Do dávných dob se vrací i
historické detektivky Vlastimila Vondrušky, s nimiž měl Pavel Rímský svého času také co do činění. Nejprve pro brněnské nakladatelství MOBA načetl výběr povídek
Krev na lopuchu, posléze se stal jedním z účinkujících v dramatizovaných četbách vydávaných vydavatelstvím Audiostory. Bohatě obsazené tituly
Ulička hanby a
Msta písecké panny by neměly žádnému fanouškovi autorových historických detektivek uniknout. V
romanticky vykreslovaném středověku se odehrávají i dobrodružství legendárního hrdiny
Robina Hooda. Audioknihu s jeho jménem a s příběhem Howarda Pylea (v dramatizaci Ivana Rösslera) vydal Supraphon. Naopak skutečný historický poklad představuje pojednání
Umění války mistra Suna, které, ač staré přes dva tisíce let, stále inspiruje ty, kteří chtějí proniknout do
tajemství taktického jednání s lidmi.
Cormoran Strike, gangsteři a jiné "horory"
K detektivkám se Rímský vrátil pro značku XYZ v románu Bernarda Miniera nazvaném
Zkurvenej příběh, kde se objevil po boku svého syna Prokopa. V té době se ale již pustil i do mnohem náročnější práce, co do počtu stran textu dozajista. Britská autorka J. K Rowlingová se po příbězích o čaroději Harry Potterovi pustila do krimirománů, a to pod pseudonymem
Robert Galbraith. Už od začátku příliš nešetřila lesy, s přibývajícími pokračováními řady ale tloušťka jejích románů dále narůstá. V audiu naštěstí těžké papírové stránky nahrazují jen větší objem dat a enormní délka, jak se ostatně můžete sami přesvědčit ve třetím
příběhu z řady s Cormoranem Strikem Ve službách zla. Právě tehdy totiž Rímský převzal otěže po interpretovi prvních dvou knih Petru Olivovi. Třiadvacetihodinovou nahrávku vzápětí následovala výrazně delší
Smrtící bílá, přičemž další příběh
Neklidná krev je dokonce téměř dvojnásobně dlouhý. Rowlingová ale umí psát a tak jí její fanoušci počet kapitol povětšinou rádi odpouštějí.
Protože je Rímského hlasu často využíváno v dokumentárních televizních pořadech, rozhodli se v Audiotéce obsazovat jej mimo jiné i do žánrově obdobných audioknih. Populární
sérii Padrino Krejčíř s podtituly
Gangster,
Žralok a
Afričan autora
Jaroslava Kmenty doplňuje ještě životopis jednoho z nejznámějších britských předsedů vlády
Faktor Churchill, příběh odvážného pilota RAF
Emil Boček - Strach jsem si nepřipouštěl či historická analýza holokaustu Timotyho Snydera
Černá zem. Tentýž vydavatel je pak podepsán i pod Rímského četbou díla Johna Steinbecka
Na východ od ráje či hororového titulu Emila Křižky
Hořká múza.
Noir, fantasy a spousta dalšího
Pro Tympanum se Pavlu Rímskému poštěstilo natočit dva velmi zajímavé příběhy Dennise Lehana, které nebudou neznámé i filmovým fanouškům. Prokletý ostrov totiž vznikl jako svého času extrémně populární snímek s Leonardem DiCapriem, následující Pod rouškou noci s Benem Affleckem byl hodnocen jen o něco méně nadšeně. Toto vydavatelství jej využilo i v komediálně laděné dramatizaci Arsène Lupin kontra Sherlock Holmes (v původní knize Maurice Leblanca šlo kvůli možným sporům s Doylem o Herlocka Sholmese). Slavného lupiče gentlemana zde skvěle vystřihl Ivan Trojan, Velkého detektiva si zahrál Viktor Preiss a Pavel Rímský představoval Lupinova úhlavního nepřítele, odhodlaného inspektora Ganimarda. Herec načetl i svéráznou akční detektivku Mrtvé komando Jaroslava Šikla o bývalém elitním vojákovi a vrhači nožů Robertu de Bohêmovi. Rímského noirové thrillery a detektivky doplňuje v katalogu Tympana ještě nahrávka z úplně jiného ranku, totiž Strašidýlko Stráša. V bohatě obsazené dramatizaci pro děti Aleny Mornštajnové mu připadla úloha vypravěče.
Herec se ale nevyhýbá ani občasné spolupráci s jinými vydavateli. Vzpomeňme třeba svébytnou detektivku Petra Stančíka
Nulorožec, která vyšla u Audiobergu. Pro Baronet načetl sci-fi
Vetřelec – Probuzení. Objevil se také v dramatizované povídce
Legenda o Ospalé díře Washingtona Irwinga od Redbellu, poněkud rozporuplné sbírce
Nejznámějších konspiračních teorií z dílny Supraphonu či v četbě Pohádky ptačí pro soubor dětských nahrávek bratří Čapků
Dětem téhož vydavatele. Do žánru fantasy se herec podíval jako interpret příběhu
Arcižár, oddechového příběhu Eoina Colfera, který v roce 2024 vyprodukovala Kanopa. Milovníky sportu pak možná potěší titul, který vyšel pod značkou Raul a nese název
Jizerská 50: Závod plný příběhů. Víc snad netřeba napovídat.
Rozhlasové dramatizace (nejen) pro mladé
Za rozhlasovým mikrofonem stál Pavel Rímský pravidelně už v osmdesátých letech. Od té doby se objevil v desítkách nahrávek všech možných žánrů, od pohádek pro děti, přes dobrodružné příběhy až po četbu literatury faktu. Jednou z prvních dostupných nahrávek s Rímského hlasem je velmi zdařilá původní vědeckofantastická hra pro mládež Ondřeje Neffa
Velká solární. Z tohoto žánru stojí za zmínku ještě o něco mladší hra
Válka světů H. G. Wellse. Naopak už z roku 1989 pochází dvoudílná dramatizace
Zářící den, příběh Jacka Londona z dvou zcela protikladných prostředí. A ve stejném roce vznikla i hra na motivy románu Charlese Dickense
Nadějné vyhlídky, stejně jako westernový příběh G. O. Baxtera
Dřevěné zbraně.
O rok dříve vznikla dobrodružná rozhlasová dramatizace
Děti kapitána Granta dle slavného příběhu Julese Verna. S tímto autorem se Rímský potkal i v menších úlohách ve
Škole robinsonů či
Tajemství Viléma Storitze, v nichž shodně představoval lodního kapitána. Na motivy Julese Verna napsal Ondřej Neff značně poupravenou, leč mnohem napínavější verzi známého příběhu
Dvacet tisíc mil pod mořem, v níž režisér Jiří Horčička svěřil Pavlu Rímskému postavu statečného harpunáře Neda Landa. Mořské vody se dotýká i děj vědeckofantastické rozhlasové hry
Člověk obojživelník, která vznikla na motivy příběhu A. R. Běljajeva.
A s divokými vlnami oceánu se setkáme i v dalších hrách. Ostatně tomu napovídají i jejich názvy, jde totiž o napínavý příběh Hermana Melvilla
Bílá velryba a klasickou robinzonádu Fredericka Marryata
Kormidelník Vlnovský, kde se Rímský ujal postavy právě úlohy tohoto zkušeného mořského vlka. Zato na suchou zem se mohou posluchači vrátit prostřednictvím Selmy Lagerlöfové a její hry
Poklad pana Arna, který si svou temnotou nezadá se současnými severskými detektivkami. Stejně jako tato hra je spíše starším dětem a mládeži určen i cyklus klasických staroanglických legend o králi Artušovi. Pro rozhlas je napsal Michal Lázňovský, jako rytíř Kay se Pavel Rímský představil v
Rytíři Percevalovi a svatém grálu a v
Merlinově odkaze.
Titulní roli získal Rímský v roce 2003 v rozhlasové verzi slavného Londonova příběhu
Bílý tesák. Neméně prostoru se mu dostalo i v další nesmrtelné klasice, konkrétně výpravném rozhlasovém seriálu
Tři mušketýři, kde se po boku Ivana Řezáče, Svatopluka Skopala a Jana Šťastného stal hřmotným Porthosem.
Z pera Alexandra Dumase pochází i román
Královna Margot. V rozhlase byl tento příběh vysílán jako dvanáctidílný dramatizovaný seriál v roce 2007.
Pro děti a mládež vznikla i pětidílná dramatizovaná četba Karla Maye
Syn lovce medvědů, kde Rímský dostal roli jednoho z indiánských náčelníků. Ameriku ve zcela jiném světle pak můžeme vidět, respektive slyšet, v rozhlasové verzi slavného románu
Chaloupka strýčka Toma H. E. Beecher-Stoweové, který dnes patří do vybraných děl povinné četby.
Milé pohádky pro děti a mrazivá dramata pro dospělé
Naopak mladším dětem a vlastně posluchačům všeho věku, kteří mají rádi pohádky, jsou určeny vtipné pohádky Jamese Thurbera
O bílé lani a
Třináctery hodiny, které by si zasloužily opětovné vysílání v rozhlase, či rovnou vydání Radioservisem. Té se naopak dočkala pohádka Jiřího Mahena
O princi Malíčkovi, stejně jako
Černý jezdec, bílý kůň Karla Šiktance. Klasický příběh L. F. Bauma převedla Jitka Škápíková do podoby pohádkového muzikálu
Čarodějná země Oz, která je volným pokračování
Čaroděje ze země Oz. Pro změnu opět nevydaná zůstává napínavá i veselá pohádková hra
Měděné zrcadlo, kde si Pavel Rímský dozajista užil úlohu hlavního záporáka.
Pro dospělé posluchače natočil s Pavlem Rímským rozhlas například rozhlasovou hru
Sen o tisíci patrech, surrealistický psychologický román Jana Weisse. V roce 2006 natočil třídílný seriál Jana Vedrala na motivy starých řeckých příběhů
Tantalův rod režisér Aleš Vrzák, který Pavla Rímského obsadil jako Árese. Podle románu Roba Smithe vznikl roku 2011 kriminální příběh v kulisách stalinské diktatury
Dítě č. 44. O něco lehčí detektivkou, v níž Pavel Rímský účinkoval, byl známý příběh Arthura Conana Doyla
Ďáblovo kopyto, který v roce 2010 natočil rozhlas mimo jiné s Viktorem Preissem a Otakarem Brouskem. V tomto období vydal Radioservis i dramatizaci slavného díla
Mor. Napsal jej Albert Camus a Pavel Rímský zde ztvárnil úlohu soudce. Postavu generála si naopak zahrál v původně třídílné rozhlasové hře z období Francouzské revoluce
Krvavá historie roku 2, která vznikla dle posledního románu Victora Huga.
Nezbývá než pogratulovat Pavlu Rímskému k takto bohaté kariéře za mikrofonem a popřát mu ještě mnoho dalších audioknižních i rozhlasových příležitostí.