V té audioknize cosi číhá!

recenze, , 01.11.2023
Tam uvnitř něco je
Nebezpečná Rudá Karkule, strašná saň, čubčí superhrdina, strašidelný Kamrlík a další příšery a strašidla na vás číhají v básnické sbírce Tam uvnitř něco je od Tomáše Peřiny. Knihu v květnu tohoto roku vydalo Argo s nápaditými ilustracemi Františka Skály. Nyní přichází i zvuková verze.
Přestože se Peřina psaní věnuje už od puberty, knižně Tomáš Peřina debutoval až po čtyřicítce právě sbírkou Tam uvnitř něco je. Kniha obsahuje přes třicet hororových básní, které jsou plné slovních hříček a nečekaných slovních spojení. Imaginace autora nezná mezí a on k sobě zdárně spojuje i „naprosté blbiny“, aby z nich vytvořil svébytný, lehce bizarní svět. V tomto ohledu je jeho sbírka ideální pro hlasitou interpretaci, a proto není divu, že se jí krátce po vydání chopilo Tympanum a udělalo z ní nevšední audioknihu.

Nedílnou součástí knižního vydání sbírky jsou ilustrace Františka Skály, které Peřinovým veršům dávají vizuální podobu. Ty se z pochopitelných důvodů, nepočítáme-li obálku, do audioknihy nedostaly, avšak posluchači rozhodně zkrátka nepřijdou. Nakladatelství Tympanum totiž k natočení této knihy přizvalo dva výtečné umělce – básníka a hudebníka Ivana Achera a herce Karla Dobrého. Oba jmenovaní se spolu sešli při práci na audioknižní verzi Klímovy Slavné Nemesis, kterou v loňském roce vydalo taktéž Tympanum v režii Petra Gojdy. O kvalitě tohoto prvního setkání svědčí mimochodem i úspěch audioknihy u odborné poroty v anketě Audiokniha roku, která dílo ocenila 1. místem v kategorii Nejlepší zvukový design a Karla Dobrého 2. místem v kategorii Nejlepší interpret.

Audiokniha Tam uvnitř něco je má s audioknižní Slavnou Nemesis mnoho společného a aspiruje na to úspěch předchozího titulu zopakovat. Tentokrát Acher přispěl nejen hudbou, ale měl na starosti i režii a výsledný mastering zvuku. Zde mohl tvůrce využít i své básnické zkušenosti a celou audioknihu pojal jako kompozici, ve které básnické slovo i hudba hrají stejnou roli. Acher ve výsledném mixu pracuje například se zkreslením interpretova hlasu, s nepříjemnými ruchy, hudebními citacemi a také s vlastními skladbami. Chybějící ilustrace jsou tak zcela nahrazeny adekvátní hudební složkou, která je schopná navozovat stejnou atmosféru. Hudba totiž zní po celých třicet sedm minut a tematicky se proměňuje dle obsahu básní.

Ty posluchači uslyší v podání Karla Dobrého a nutno dodat, že lepšího interpreta si nemohli přát. Kdo by čekal nudné čtení básní, bude rozhodně překvapen. Dobrého interpretace je jakákoli, jen ne suchopárná. Herec ve svém živém projevu pracuje s celou škálou hlasových prostředků. Vyšší míra expresivity je v tomto případě velice žádaná a umocňuje posluchačův prožitek. Karel Dobrý je schopen bez zaváhání po smyslu přečíst i ten nejnáročnější text a navíc patří k těm hercům, kteří jej nejen přečtou, ale také o něm přemýšlí. Je znát, že si s textem „hraje“ a skrze svůj výkon předkládá recipientům další možné významy. Dobrý tak exceluje v další hororově laděné tympanovské audioknize a je velice pravděpodobné, že se s jeho hlasem budeme setkávat častěji.

V listopadu by titul měl vyjít také na LP desce. Zřejmě i z tohoto důvodu je audiokniha rozdělena na dva zhruba stejně dlouhé tracky. V jednom tracku tedy uslyšíme hned několik básní, avšak je téměř nemožné se k vybraným po čase vrátit, a to ani v aplikaci. Bylo by skvělé, kdyby se vydavatel rozhodl vydat alespoň podpůrný materiál, kde by bylo uvedeno, v jakém čase je možné najít jakou báseň. Určitě by to posluchači ocenili.

Přestože je Peřinův debut Tam uvnitř něco je často zařazován do kategorie „pro děti“, čtení i poslech bude bavit také dospělé. Zejména ti si v audioknižní verzi užijí hru se slovy a vtipně nečekaná slovní spojení. Ve spojení s mistrnou interpretací jde o vskutku nevšední zážitek.