Výjimečně dobrá severská krimi

recenze, , 04.09.2023
Temná tajemství
Máte pocit, že už jste všechny dobré severské detektivky slyšeli a žádná série se nevyrovná vašim oblíbeným knihám Joa Nesbøho či případům z Oddělení Q? Pak byste se měli seznámit s policejním psychologem Sebastianem Bergmanem. Chvílemi vám sice nejspíš jeho chování poleze na nervy, odtrhnout se od něj ale ve výsledku nebude vůbec snadné. Čím to je, že ačkoliv jeho osobnost budete možná zpočátku nesnášet, nakonec po skončení audioknihy Temná tajemství zatoužíte okamžitě sáhnout po jejím pokračování?
Hanse Rosenfeldta můžou tuzemští posluchači znát jako autora napínavého příběhu Léto vlků, který vyšel vloni u Témbru. Nyní ale přichází OneHotBook s audiální podobou románu z řady, na níž Rosenfeldt pracuje spolu s kolegou spisovatelem a scénáristou Michaelem Hjorthem. Jejich společné dílo patří k těm čtenářsky vůbec nejúspěšnějším krimisériím, které v tomto žánru v současné době ve Švédsku vznikají. Na svém kontě mají už sedm knih, v nichž je společným jmenovatelem rozporuplná postava Sebastiana Bergmana.

Tento někdejší policejní psycholog se v prvním díle Temná tajemství po letech v ústraní vrací do vyšetřovacího týmu, naoko proto, aby pomohl detektivům vypátrat vraha mladíka Rogera Erikssona, ve skutečnosti však tím sleduje své zcela soukromé zájmy. Třebaže ale jeho úmysly nejsou zcela čisté a záhy se ukáže, že je osobností přinejmenším kontroverzní, jeho schopnosti jsou neocenitelné a i jeho samotného začne postupně hon na pachatele znovu naplňovat. Vyjít s ním ale není jednoduché, a přestože jeho nadřízení vědí, čím si v minulosti prošel, nad přešlapy, kterých se tento ješitný egocentrik dopouští, půjde přimhouřit oko jen sotva. Navíc není jediným problematickým článkem v týmu, takže to brzy po jeho návratu k policii začne v týmu pěkně skřípat.

Temná tajemství se ale věnují rovněž pracovním a soukromým životům některých ostatních detektivů, dalším se pak většího prostoru dostane v následujících částech série. Autoři zkrátka pojali dění na policejní stanici komplexně, takže se s postavami i přes jejich počáteční záplavu posluchač brzy sžije, protože si k jejich jménu může přiřadit i nějakou signifikantní charakteristiku či událost ze soukromí, které navíc často mají dopad na jejich pracovní výkony.

Posluchače ale nejspíše zajímá především výkon a nasazení narátora audioknihy, kterým není nikdo jiný než Aleš Procházka. Ten se v režii Michala Bureše (s nímž se dříve setkal například v tasmánské detektivce Hora Duchů Kyla Perryho či napínavém románu Ušlechtilá stezka skotského bestselleristy Petera Maye) pouští do čtení s vervou a elánem, čímž potěší především příznivce výraznějšího, hereckého způsobu interpretace. Svým nezaměnitelným hlasem vdechuje život sobeckému sukničkářovi Bergmanovi, stejně jako jeho kolegům a kolegyním z vyšetřovacího týmu. Svébytnou polohu hlasu si schoval i pro neznámého pachatele, který se ovšem ve vlastních úvahách za vraha nepovažuje.

Procházkova interpretace je sama o sobě dobrým důvodem, proč byste si měli Temná tajemství poslechnout. Pokud máte navíc rádi severské příběhy, v nichž nechybí nejen sociální témata a vhled do současné skandinávské společnosti, ale především napětí, dějové zvraty a nevšedně vystavěné charaktery protagonistů, byl by téměř hřích je minout. Nevadí pak ani tolik, že tentokrát zní doprovodná hudba méně nápaditě, než jak tomu obvykle bývá u OneHotBook zvykem.