Pochopitelně nejde o první četbu Doylových povídek. Ty první u nás začaly na zvukových nosičích vycházet už počátkem devadesátých let u AudioStory, poté se tuctu krátkých detektivek ujalo Tympanum, načež se vůbec všechny povídky dočkaly své zvukové podoby díky úsilí nakladatelství Kanopa. Svou formou se aktuální výběr blíží právě původním nahrávkám AudioStory, a to zejména proto, že jde o dramaturgicky upravené povídky, jinak řečeno zkrácené verze. Kromě snahy o proškrtání dle názoru dramaturgů nadbytečné omáčky a zhutnění příběhu vedou ke zkracování zpravidla praktické důvody, u porevolučních nahrávek představovala omezení délka kazety či CD, v případě rozhlasu je limitem stopáže vysílací čas, vymezený pro krátké literární útvary, který se zpravidla pohybuje okolo pětadvaceti minut. Oproti rozhlasovým hrám s dvojicí Miloš Kopecký a Rudolf Hrušínský, kde si zásahy vyžádaly vyškrtnutí vedlejších dějových linek, ale v tomto případě naštěstí krácení proběhlo vcelku citlivě.
Při výběru se tvůrci omezili jen na knižní sbírku Návrat Sherlocka Holmese, výsledku to ale nijak neuškodilo. Do vysílání šly na vlnách olomouckého rozhlasu v prosinci 2023 nejprve příběhy Osamělá cyklistka, Charles Augustus Milverton, Tančící figurky a Zlatý skřipec, premiéra závěrečné četby Černý Petr byla kvůli událostem na pražské filozofické fakultě posunuta až na začátek roku 2024. Pomineme-li komplet Kanopy, kromě vyděračské story Charles Augustus Milverton se žádný z vybraných případů doposud na CD či v rozhlase neobjevil. Stejně jako tento příběh přináší i úvodní Osamělá cyklistka téměř akční závěr, kterému ovšem v tomto případě předchází i poměrně svižné tempo celého pátrání, které se odehrává v atraktivním prostředí anglického venkova. Když A. C. Doyla na sklonku života požádali, aby vybral nejlepší holmesovské povídky, na třetí příčku umístil Tančící figurky, které v knižní verzi zdobí i ilustrace nápisů načmáraných na vratech Holmesova klienta, z nichž se vyklubou znamení smrti. Takové graffiti na svém domě asi nikdo mít nechce, bude ale stačit detektivův důvtip na jejich rozluštění? Dedukční metody si Holmes i posluchači užijí i v ostatních dvou povídkách, zatímco v případě Zlatého skřipce ale jde o kuriozní zápletku, nepostrádající místy až humorný nádech, Černý Petr přináší na svou dobu poměrně drsný způsob provedení zločinu, za který by se nemusel stydět ani leckterý dnešní autor severské krimi. Oběť totiž kdosi propíchl harpunou.
Na rozdíl od nedávných pokusů regionálních studií přispět do prázdninového rozhlasového cyklu Léto se Sherlockem 2017 několika četbami a dramatizacemi, měli tentokrát v hanáckém studiu mnohem šťastnější ruku při výběru interpreta. Kyjovský rodák Jiří Miroslav Valůšek, který je známý především návštěvníkům brněnského HaDivadla, se pomalu začíná objevovat i mezi interprety audioknih. A po vyslechnutí jeho interpretace Doylových příběhů není těžké uhádnout proč.
V režii Tomáše Soldána totiž předvedl nadprůměrný výkon, za který by se nemusel stydět ani žádný z ostřílených rozhlasových kolegů. Napínavé příběhy interpretuje s lehkostí, perfektní dikcí a v posluchačsky přívětivém tempu. Nepřehrává, přesto všechny postavy důsledně odlišuje a vtiskává jim jednoznačný charakter. Jeho Holmes má například velitelský, ostřejší výraz, který koresponduje s jeho odměřeností a zjevnou intelektuální nadřazeností. Co by ovšem stálo za to vypilovat je výslovnost anglických jmen osobních i místopisných, které jsou tradičním nešvarem nahrávek anglických textů.
Každý z příběhů doplňuje svébytný hudební doprovod, který zejména v případě závěrečné povídky zřetelně ladí s jejím obsahem. Přestože nahrávku 5x Sherlock Holmes nepojí jednotící melodická linka, jsou si použité hudební předěly dostatečně blízké, aby spolu vzájemně kooperovaly a netloukly se. Ve výsledku je to možná pro kontinuální poslech více příběhů najednou lepší, než dokola se opakující jediná melodie.