Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Velký Gatsby bez jazzu

Datum: 

Autor recenze: 

Velký Gatsby
Velký Gatsby

V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální kampani a tváři Leonarda DiCapria téměř na každém reklamním poutači. Soudě podle ohlasů, je tato – již pátá – filmová adaptace slavného románu tou úplně nejpovedenější.

A to i přes, nebo právě pro, režisérův nezaměnitelný vizuální styl. Vydavatelství Leda přispěchalo s novým vydáním románu v paperbackové vazbě s grafickým motivem z filmu a také s audioknihou.

Ta byla nahrána v červnu v řevnickém Studiu Chevaliere pod dohledem Heleny Rytířové a v interpretaci Michala Jagelky. Řadí se mezi ty “čisté” audioverze literárních předloh – tedy prostě čtený text bez jakýchkoli výraznějších náznaků dramatizace, zvukových efektů nebo hudebních pasáží. Škoda – zrovna Gatsby, stěžejní román tzv. jazzového věku, by si hudbu určitě zasloužil. Pokud ale Leda zvolila tento typ audioknižní nahrávky, je třeba uznat, že se jí povedlo vytvořit vyrovnanou a posluchačsky přívětivou audioknihu.

Svěřit četbu Fitzgeraldova románu právě Michalu Jagelkovi, byl docela přirozený krok. Jagelka je jedním z nejvytíženějších českých dabérů a právě on propůjčil hlas představiteli Jaye Gatsbyho v aktuálním filmu. Přestože audioknižní interpretace je zcela jiná umělecká kategorie než filmový dabing a řada předních herců se jí nedokázala obstojně zhostit, Michal Jagelka podal v mezích tohoto typu audioknihy přinejmenším slušný výkon. Je opravdu spíše interpretem než hercem. Nesnaží se vymodelovat před posluchačem postavy románu do nejjemnějších detailů, ale nechává zcela na jeho fantazii, jak si s příběhem poradí.

Velký Gatsby ostatně poskytuje čtenářově představivosti a často i trpělivosti obrovský prostor. Scott Fitzgerald rozjíždí svůj příběh možná až příliš zvolna a ze začátku je velmi popisný. Seznamuje čtenáře s obyvateli Long Islandu – newyorskou smetánkou dvacátých let, a se způsobem jejich života. Z pohledu středostavovského mladíka Nicka Carrawaye ukazuje povrchnost mladé generace zbohatlíků, kouzlo peněz a omamný pocit bohatství. O panu Gatsbym, který pořádá opulentní večírky, neví nikdo téměř nic a o tom, jak přišel k majetku, se šíří fantastické zvěsti. Postupně se vysvětluje proč je Gatsby na ostrově a co je vůbec zač, dochází k tragické události, nedorozumění a příběh spěje ke konci.

banner 1200x150

Podobně jako Americká tragédie z téže doby, je i Velký Gatsby především společenským románem. Na rozdíl od Fitzgeralda je Theodor Dreiser kritičtější a rozdíl v sociálním statutu jeho postav je propastnější. Pracuje navíc s motivem zločinu a trestu a nejspíš právě proto je jeho dílo pro čtenáře zajímavější než Gatsby. Myšlenka obou románů je ale obdobná – oba autoři reflektují stav americké společnosti své doby. Fitzgeraldovi bývá vyčítáno, že to dělá příliš lehkým, možná až ledabylým způsobem.

Nyní to mohou posoudit i čeští audioknižní posluchači. Velký Gatsby nevychází na fyzickém nosiči a zakoupit ho lze jen prostřednictvím on-line služeb.

Recenzovaná audiokniha: 

Dále od recenzenta

Jan Zadražil vtrhnul do světa audioknih jako velká voda – nečekán. Herec téměř bez předchozích rozhlasových zkušeností, ovšem s hlasovým projevem, kterým dokáže zdatně sekundovat zkušenějším kolegům, se objevil poprvé v Atlasu mraků vydavatelství OneHotBook. Jeho part z dopisů bohémského hudebního skladatele Roberta Frobishera patřil, spolu s výkonem Jana Vlasáka, k nejlepším ze šestice příběhů.
Příznivci mluveného slova vědí, že vedle oficiálně vydávaných audioknih, které se dostávají do běžné distribuce, existují také nahrávky určené výhradně zrakově postiženým. Nekrácené četby literárních děl nejrůznějších žánrů jsou k dispozici v knihovnách nebo na internetu pouze registrovaným uživatelům, kteří svůj handicap doloží zdravotním osvědčením. Ostatním posluchačům je přístup k tisícům audioknih zapovězen a seznámit…
Ve dnech 33. výročí sametové revoluce obohatilo vydavatelství Témbr svou nabídku o zvukovou podobu knihy Michaela Kocába Vabank. Přestože se čtenáři mohli s jejím textem seznámit poprvé již před třemi lety, je audiokniha příležitostí znovu se ponořit do vzpomínek člověka, který byl přímo v centru dění, tentokrát s ještě intenzivnějším zážitkem.
Kniha Ludvíka Aškenazyho Praštěné pohádky vyšla zatím jedinkrát, a to v roce 1965 ve Státním nakladatelství dětské knihy. V období normalizace Aškenazyho texty vycházet nemohly, po revoluci nebyl na pohádky čas a pak se na ně asi zapomnělo. S audioverzemi Praštěných pohádek jsme se mohli setkat dvakrát.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Audiokniha není v databázi, nebo není v článku uvedena.

Přejít nahoru