Vyhledat
Martina Krátká (foto: OneHotBook)
Martina Krátká (foto: OneHotBook)

Byli jsme při tom, když se v nahrávacích studiích vydavatelství OneHotBook dokončovala audiokniha podle románu Nejlepší pro všechny české spisovatelky Petry Soukupové. Interpretačně se ho zhostili tři herci: Milena Steinmasslová, Jan Cina a Martina Krátká. A právě poslední jmenovaná souhlasila, že se s námi podělí o své postřehy nejen z natáčení audioknihy.

Koho v Nejlepší pro všechny představujete vy?
V příběhu vystupují tři postavy: babička, matka a syn. Já jsem ta matka, herečka Hana, která je v komplikované životní fázi. Není si jistá, jestli zvládá synovu výchovu, a proto se rozhodne odvést ho ke své matce. Text je rozdělený na tři úhly pohledu – jinak na vše pohlíží ten desetiletý kluk, jinak ta tradiční babička a rovněž odlišně to vidíi  ta herečka a matka Hana.

Tento titul je vaší první větší audioknižní prací. Jak probíhala vaše příprava?
Popravdě mě rozsah práce, kterou mi přidělili, velmi překvapil. Když jsem si na vrátnici Švandova divadla vyzvedla krásných 330 stran, tak se se mnou zachvěla zem. Na první natáčecí frekvenci se mi podařilo načíst téměř první třetinu knihy, a v tu chvíli mi došlo, že je pro mě velmi příjemné postupovat příběhem s tou postavou, a že se mi líbí právě to, že ještě nevím, jak ta kniha skončí. Zcela záměrně jsem proto jako přípravu před dalším natáčením přečetla jen další třetinu knihy, protože jsem se chtěla nechat překvapit, jak to dopadne. Ale samozřejmě je příprava předem důležitá, protože i jazyk, jakým Petra Soukupová píše, plyne a věty jsou velmi dlouhé, až hrabalovského typu, takže bez přípravy by to asi nešlo.
 

Už jste sama naznačila autorčin styl psaní. Sedí vám osobně?
Její styl je takový nezastavitelný tok myšlenek. Má neuvěřitelnou schopnost zachytit psychologii postav a detail, až je mi trošku hanba, že jsem od ní ještě nečetla žádnou jinou knihu. Vnitřní svět té knihy mě úplně vtáhnul. Musím to v budoucnu napravit.

banner 1200x150

Jaká byla vaše cesta k natáčení audioknih?
Ke spolupráci na této knize si mě zavolala přímo režisérka audioknihy Jitka Škápíková a jak si mě vybrali na tu předchozí (Mycelium III: Pád do temnot), už si popravdě ani nevybavuji. Nejspíš mě museli někde slyšet, protože sem tam něco namlouvám, ale jsou to menší věci.
 
Baví vás namlouvání audioknih? Jak byste popsala náročnost této disciplíny?
Baví mě to moc a co se týče té náročnosti, po čtyřech hodinách už se trochu plete jazyk, ale je to hezká práce. Pro mě je to vlastně jen trochu jiná forma divadla. Mám vizuální představivost, takže pro mě to je role, jako jakákoliv jiná, ale její pohyb mám jen v hlavě.

Čtete klasické knihy, beletrii?
Ano, čtu moc ráda, jen bohužel nemám moc času. Teď připravuji scénář pro Švandovo divadlo – dělám takovou koláž z Kafky, takže teď čtu jen Kafku. Další knihy, které si chci přečíst, mi stojí dlouhodobě ve stohu na nočním stolku. Je toho zkrátka moc. Do knihkupectví vůbec nemůžu chodit, vždy tam nechám majlant.

A audioknihy posloucháte?
Neposlouchám, protože asi nikdy nemám doma takový klid. Já na tyhle věci potřebuji ticho a abych byla sama. Myslím, že poslední audioknihu, kterou jsem poslouchala, bylo Orwelovo 1984, a to je fakt, že jsem se u toho doma dost bála – je to jiné, intenzivnější, než když to jen čtete. Poslouchala bych ráda, ale nechci si dělat doma zle a tolik času zkrátka nemám. Kniha přeci jen může jít všude s vámi a když je chvilka, stačí ji otevřít.

Napadla by vás kniha, kterou byste ráda namluvila jako audioknihu?
Člověk svůj hlas nevnímá objektivně, takže nevím, jestli dokážu říct, co by mi sedělo. Ale třeba krásná kniha je Sto roků samoty nebo Láska za časů cholery – to jsou knihy, od kterých člověk nemůže odejít. Také je krásná třeba Pěna dní. Doslova miluji Mandlovou, ale ta už je namluvená. Pořád mě překvapuje, že to ještě nikdo nezfilmoval, protože to by byl film, jak víno.
 

Vedle herecké, scenáristické a teď i interpretační činnosti se dle mých informací věnujete také režisérskému řemeslu. Je tomu tak?
Režie je takový můj koníček. Říkala jsem si, že by bylo fajn, tak jednou za rok za dva, si udělat svou věc, a teď už se z toho stal takový hezký zvyk. Loni jsem dělala ve Švandově divadle adaptaci Čapkovy novely Obyčejný život, rok předtím v divadle Palace inscenaci Znovu a líp od Michaela Englera a ještě předtím jsem režírovala ve Švadově Cry Baby Cry. Na příští sezonu to vypadá na Ungelt, kde bych měla spolupracovat s Markem Danielem, a na to se těším.

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Hotel – vlastně spíš hodinový hotýlek –, který pan Leopold Mánes založil v dobách první republiky, nabízel párům potěšení a rozkoš i za protektorátu, a dál fungoval také poté, co ho znárodnili komunisté. V šedesátých letech přebírá vedení Václav, vnuk původního majitele, muž bez jasných názorů i charakteru, který obratně proplouvá komunistickým režimem a stále…
Operní pěvec a režisér Líbezný se stane aktérem mezinárodního byznysu a politiky. Na Nuselském mostě však spěje k činu, který má ukončit jeho trápení. Jedenáctiletý Afričan Odongo, jehož adoptovali na dálku bezdětní manželé Peter a Nikol, stojí tváří v tvář střelné zbrani v očekávání konce svého života. Všichni se stali kolečky ve špinavé hře, narýsované…
Britská společnost žije v roce 1984 pod nadvládou všemocné Strany. Hlavní hrdina Winston Smith, zaměstnanec Ministerstva pravdy, roboticky přežívá pod stálým dohledem Velkého bratra. Nepřetržité války a nedostatek základních potravin ještě přispívají k všeobecné duševní prázdnotě a mizérii. Winston Smith se zmůže na jedinou formu odporu: vede si tajný dení
Je to sen, realita, horor, blouznění v horečce nebo noční můra? Amanda leží na nemocničním lůžku a hledá bod zlomu, okamžik, kdy jedním banálním krokem odbočila z cesty a směřuje k nevyhnutelné katastrofě. Společnost jí dělá chlapec David, který jí svými otázkami pomáhá rekonstruovat, co se přihodilo s její dcerou Ninou a proč se Amandou…

Rozhovory ze stejného žánru

Po úspěšné seriálové adaptaci knihy Příběh služebnice (1985, česky 2008) se kanadská spisovatelka Margaret Atwoodová odhodlala v roce 2019 (česky 2020) podat o fiktivním státě Gileád podrobnější Svědectví. Nevracela se k hrdince June, ale svět, v němž jsou ženy zbaveny veškerých práv, zabydlela dalšími ženskými postavami. Audioknižně zpracovalo i tento román vydavatelství OneHotBook a režie…
Žánrová literatura a žánroví autoři jsou vnímáni v jakési opozici k vysoké literatuře, ke které spisovatelka Alena Mornštajnová bezesporu patří. Byť škarohlídové namítnou, že na „velkou literaturu“ je přece jen moc oblíbená a čtená. Naštěstí audiovydavatelé takové hry nehrají. Nahrávání titulů z oblasti fantastiky není věnována menší péče, narátoři nejsou vybíráni s menším úsilím, režisér…
Třetí kniha Simony Bohaté Klikař Beny opět zachycuje ušmudlané ulice Prahy a v přeneseném významu celého komunistického Československa, samo sebe vykreslující coby pokrokové a šťastné. Autorka se tak vrací do světa na okraji, byť ne tak daleko centra metropole. Navazuje zejména na předchozí úspěšnou prózu Všichni sou trapný, přičemž tak činí originálně a neklade na…
Jsou témata, která nás odradí. Třeba přátelství dvou neapolských holčiček. Jsou pochvaly, které nás nutí k obezřetnosti. Jako tvrzení, že kniha Geniální přítelkyně je geniální. A pak jsou audioknihy, které nás v několika úvodních větách přesvědčí, že si naše předsudky můžeme strčit za klobouk. A touto naléhavostí se vyznačuje přednes Zuzany Slavíkové, která od první…

Další zajímavé rozhovory

Jindřiška Nováková
Rozhovory

Mám práci, která má smysl a naplňuje mě

AudioStory bylo založeno na začátku 90. let jako první soukromé audioknižní vydavatelství u nás. S jeho majitelkou, paní Jindřiškou Novákovou, jsme si proto povídali především ...
Číst dál →
Veronika Kubařová a Matěj Ruml (foto: Filip Jandourek, OneHotBook)
Rozhovory

Romeo a Julie ve 21. století

Veronika Kubařová s Matoušem Rumlem si spolu v Divadle v Celetné už zahráli Julii a Romea. Teď věnovali svůj hlas jiným tragickým milencům, jejichž láska ...
Číst dál →
Jana Plodková a Martin Myšička (foto: OneHotBook)
Rozhovory

Jak vznikal Pán ohně

U příležitosti vydání audioknihy Pán ohně přizvalo vydavatelství OneHotBook oba interprety ke společnému rozhovoru. Mluvili o postavách, které v audioknize ztvárnili, o čtení čínských výrazů, o ...
Číst dál →
Jan Vondráček (foto: Filip Jandourek, OneHotBook)
Rozhovory

Takové čtení do ouška…

Vydavatelství OneHotBook vyzpovídalo u příležitosti vydání audioknihy Sběratel kostí jejího interpreta Jana Vondráčka. Toho můžete znát nejen z Divadla v Dlouhé, z filmů a televizních seriálů, ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300
Přejít nahoru