Slovníky nám prozrazují, že se český výraz pro detektivku vyvinul z latinského slova detegere, tedy odkrývat. Inspirováni tím se proto už popáté pouštíme do pátrání po českých detektivkách, existujících ve zvukové podobě. Tentokrát se blíže podíváme na díla současných spisovatelů. Ti se sice většinou drží klasických schémat, občas se však od nich odchylují a jejich díla se pak nedají jednoduše žánrově zaškatulkovat.
◄ Zpět k minulému dílu seriálu Po stopách české detektivky.
Michal Sýkora
Tento pedagog a literární teoretik je zároveň jedním z nejvýraznějších autorů detektivek své generace. Z jeho pera pochází řada olomouckých případů s majorem Výrovou, nazvaná
Detektivové od Nejsvětější Trojice, proslavená především televizními adaptacemi.
Ještě před nimi se ale prvního dílu cyklu ujal rozhlas.
Případ pro exorcistu vznikl pod režijním dohledem Tomáše Soldána příznačně v Olomouci, a to v podání Františka Strnada. Pátrání po vrahovi dívky, nalezené na kostelním oltáři, následovaly o dva roky později obdobně zpracované
Modré stíny, zabývající se vraždou investigativního novináře. Třetí, částečně retrospektivní román
Ještě není konec (v televizi odvysílaný pod názvem
Vodník), načetla herečka Olga Kaštická. Jako zatím poslední Sýkorovo dílo bylo v rozhlase uvedeno
Pět mrtvých psů. Četbu dostali na starost režisér Vlado Rusko a herec Aleš Procházka. Oproti původnímu televiznímu scénáři v ní autor pozměnil rozuzlení případu. Na obrazovkách sérii uzavíraly Živé terče, ty se ale své literární verze nedočkají. Zájemce o zmíněné nahrávky také nepotěší, že Radioservis nabízí digitálně pouze úvodní
Případ pro exorcistu.
Modré stíny ale vyšly jako audiokniha ve vydavatelství OneHotBook. Pod režijní taktovkou olomouckého rodáka Michala Bureše usedli za mikrofon Michal Kubes a Simona Postlerová.
Sýkora se, stejně jako někteří další z dnešního článku, autorsky podílel i na sbírce
Praha Noir. V jeho případě jde o povídku
Percy Thrillington. Tomuto souboru se však podrobněji budeme věnovat až příště, takže jej dnes jen tu a tam zlehka nakousneme.
Štěpán Kopřiva
Své místo si v tomto přehledu vysloužil i Štěpán Kopřiva, který má jako spisovatel a scenárista pozoruhodně velký žánrový záběr. Do tématu audioknižních detektivek ale zapadá především jeho románová
Rychlopalba. V interpretaci Ludvíka Krále ji v roce 2015 vydal Walker & Volf. Kromě tohoto díla, v němž obyčejný pražský policajt hledá pravdu o údajném týrání dcery vlastní matkou, přispěl Kopřiva rovněž do již zmiňovaného výběru
Praha Noir, konkrétně kouskem nazvaným
Amatéři.
Jiří Březina
Mladý český autor Jiří Březina získal v roce 2013 za svůj debut
Na kopci Cenu Jiřího Marka za nejlepší český detektivní román. Jeho zatím jedinou audioknihou je ale
Promlčení, úvodní díl série případů svérázného policisty Tomáše Volfa. Příběh úzce spjatý s historií českého pohraničí, vydalo Nakladatelství MOTTO v podání Jakuba Saice.
Jiří Hubička
Tento rozhlasák tělem i duší se detektivkám věnoval nejen v úloze dramaturga, ale má na svém kontě i několik vlastních počinů, které vydal Radioservis.
Poslední představení v L. zachycuje herecký výkon Jaromíra Meduny v úloze kapitána Strejce, hledajícího odpověď na otázku, zda jeden z členů hereckého souboru zemřel vlastní rukou, či byl zavražděn. V dalších rolích účinkovali například Oldřich Vízner či Jana Drbohlavová.
Ve volně na sebe navazujících, s nadhledem napsaných detektivkách
Síla slova a
Z divokého východu řeší Jiří Ornest jako poručík Vláčil případ brutálního napadení rozhlasového moderátora, respektive podivnou střelbu na filmové premiéře, z níž se vyklube velmi spletitá historie. Asistuje mu přitom čerstvá absolventka policejní akademie Králíčková, kterou si zahrála Jana Stryková. Mimo ně zazní z obou nahrávek hlasy mnoha dalších prvotřídních herců, například Pavla Soukupa, Petra Kostky, Simony Stašové nebo Taťjany Medvecké.
Martin Goffa
Pod tímto pseudonymem se skrývá bývalý kriminalista, který se po odchodu od policie věnuje mimo jiné psaní detektivek. V audioknižní podobě existuje jenom jeho román
Přiznat vinu, který ve zvukovém zpracování vyšel pod značkou Kalibr. Za mikrofon v něm usedli Jan Maxián, Jan Vondráček a Jitka Ježková. Mimo to přispěl Goffa povídkou
Tři mušketýři i do sbírky
Praha Noir.
Petr Hudský
Autor scénářů úspěšných televizních seriálů, je, kromě několika takzvaných minutových her, podepsán i pod rozhlasovou detektivkou
Vrah je Zahradník. Zdeněk Žák v ní jako kapitán Srnec vyšetřuje smrt v bohaté rodině Zahradníkových. A vraždil zřejmě někdo z širokého okruhu příbuzenstva oběti. V dalších rolích účinkují mimo jiné Igor Bareš, Dana Černá či Andrea Elsnerová.
Antonín Jirotka
Syn známého tvůrce
Saturnina používá kvůli odlišení se od otce pozměněné křestní jméno. Věnuje se převážně detektivkám, z nichž některé natočil (leč zatím nevydal) rozhlas. V budějovickém studiu vznikly s místními herci postupně
Dospělé děti,
Ďáblův rukopis,
Vražedné mámení,
Balada o námořníkovi,
Hrobník nás rýčem zastele a
Nenávist. V pražském archivu navíc leží i povedené dramatizace
Kupec hrůzy a
Toulavý strýc, které by si určitě zasloužily vydání.
Petr Stančík
Originální, převážně parodické a žánrově obtížně zařaditelné, jsou příběhy s detektivními motivy z pera Petra Stančíka. Cenami Magnesia Litera a Audiokniha roku oceněný román
Mlýn na mumie vyšel ve zdařilé zvukové podobě u Tympana v interpretaci Ivana Řezáče a Zdeňka Maryšky. Další Stančíkův příběh, nazvaný
Nulorožec, načetl pro vydavatelství Audioberg Pavel Rímský. Kratší text
Kabinet sedmi probodnutých knih pak vyšel jako součást kompletu
Praha Noir.
Miloš Urban
Stejně jako Stančík si i Urban libuje v kombinování žánrů. Do dnešního výběru patří zejména jeho gotické romány s detektivními zápletkami.
Lord Mord vyšel v autorské interpretaci v roce 2012 pod hlavičkou Durman – Indies Scope. Navíc ještě o jedenáct let dříve načetli pro rozhlas jeho další román
Sedmikostelí herci Jiří Schwarz a Jan Novotný. Tato četba na pokračování ale zatím zůstává nevydána. Naproti tomu povídku
Mizení na mostě mohou posluchači najít opět v souboru
Praha Noir.
Do dnešního výběru by měl patřit i autor historických detektivek
Vlastimil Vondruška, jeho rozsáhlé tvorbě je však věnován
samostatný text. A ačkoliv ho našim sousedům tak trochu závidíme, nemohli jsme do výčtu českých autorů zařadit ani slovenského autora
Dominika Dána. Ale nemusí mu to být líto, protože i on má svůj
vlastní článek.
Příště zakončíme naše putování Po stopách české detektivky příběhy, majícími více autorů.