Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Absence režie podráží dobře napsaný text

Datum: 

Autor recenze: 

A odkud bych asi tak byl
A odkud bych asi tak byl

A odkud bych asi tak byl? ptá se v titulu svého knižního debutu zasloužilý novinář, reportér a v neposlední řadě ředitel České televize Ostrava Miroslav Karas. Své postřehy s podtitulem „Rusko očima zahraničního reportéra“ vydal před dvěma lety u nakladatelství CPress. V audiální podobě knihu jako třináct hodin dlouhou autorskou četbu v letošním roce vydalo Voxi.

Žurnalistická dráha Miroslava Karase odstartovala už v první polovině devadesátých let, kdy zmíněný začal pracovat jako zahraniční redaktor Československého rozhlasu v Polsku. Odtud po několika letech zamířil do České televize, pro kterou pracuje dodnes. Jako zahraniční zpravodaj působil v několika zemích, nejdéle v již jmenovaném Polsku, ale také v Rusku, kam se na několik let přesunul hned dvakrát. A právě Rusku věnoval i svou reportážní knihu A odkud bych asi tak byl?, která je po obsahové stránce nesmírně zajímavou a jedinečnou sondou do ruské politiky, každodennosti, mentality a číst nebo poslouchat ji právě v této době se může stát velice cenným zdrojem k pochopení světa, který by se, bohužel, rád stal i naším. Miroslavu Karasovi–autorovi lze vytknout jen velmi málo a kdybychom něco hledali, určitě by se daly zmínit občasné stylistické neobratnosti, nicméně to by bylo jen hnidopišským hledáním drobných chyb. Jeho kniha je zkrátka dobrá a v mnohém pozoruhodná. Bohužel, o Miroslavu Karasovi–interpretovi už v superlativech mluvit nemůžeme, přestože se zdaleka nejedná o nejhorší četbu, s jakou jsme se setkali.

Autorská četba audioknih je, zejména u žurnalistů, stále populárnější. A přesto, že autoři jsou zpravidla lidé s dlouholetými zkušenostmi před mikrofonem, ne vždy se daří jejich zkušenost zužitkovat v „říši mluveného slova“. Byť existují světlé výjimky (např. Patrik Banga a jeho interpretace vlastní knihy Skutečná cesta ven), autorská čtení audioknih nedopadají poměrně často úplně dobře. A to je bohužel i případ Miroslava Karase, jehož interpretace sice není nijak hrozná, avšak za přinejmenším rozpačitou ji označit můžeme. A to zejména pro množství chyb, z nichž řadu měla opravit režie. To se týká třeba chyb ve výslovnosti, které mělo vydavatelství pohlídat, a interpret měl inkriminované pasáže nahrát znovu. Například už v úvodu se zdá, jako by v jednom momentu vyslovil „píší“ namísto „píši“, slovo „kameramanům“ o nějakou chvíli později zase částečně vyznívá jako by sklouzávalo k výslovnosti „kemeramanům“. Podobných momentů bychom mohli z celé nahrávky vypsat řadu.

Na autorův projev se sice dá zvyknout a jako někomu, kdo není profesionální interpret, mu můžeme leccos odpustit, ale i tak zanechává celkový dojem, že to zkrátka není ono. Mezi další Karasovy neduhy pak patří, že sem tam udělá pauzu, kde nemá, protože mu dojde dech. To se samozřejmě ve studiu může stát, jenže i tady měl přijít zásah režie a pasáž měla být natočena opětovně. Těžce lze přehlédnout také autorovo nápadně časté chybné frázování, ještě nápadnější ne úplně ideální práci s rytmem a – naštěstí jen občasnou – nedokonalou výslovnost, čímž nemyslím jen striktně foneticky vyslovovaný výraz „transgender“. To, že autor-interpret občas mírně drmolí, s tím se možná příliš dělat nedalo, ale je škoda, že alespoň chyby, jež mohly být poměrně snadno napraveny, zůstaly.
 

Ne každý, kdo pracuje před mikrofonem, je ideálním audiálním interpretem a kniha A odkud bych asi tak byl? je bohužel dalším důkazem. Škoda je i občasných postprodukčních chyb, jako třeba příliš dlouhé ticho, které se někdy rozhostí uprostřed čtené pasáže, přičemž je slyšet, že chyba nastala nejspíš ve střižně. Zvuk šustění otáčených listů papíru je pak už chybkou zcela marginální.

banner 1200x150

Není to ovšem tak, že by Karas načtení knihy odflákl, to určitě ne. Snaha je slyšet a tu je třeba ocenit, k duhu mu můžeme přičíst i posluchačsky příjemný hlas a také to, že dobře pracuje s emocemi, které nepřehání, ale na správných místech je jen naznačuje. Tím mimo jiné dokládá, jak osobní pro něho text je, ale pro posluchače je nejzásadnější, že tak dodává nahrávce na autentičnosti, což je v autorské četbě nebeletristického textu plusem. Nahrávka rozhodně není suchopárná ani nudná, to je třeba vypíchnout. Zmíněné autenticitě pak pomáhají i zvolené předěly, které obstarává tradiční ruská hudba.

Existuje řada mnohem horších nahrávek a mnoho interpretů, kteří za mikrofon určitě nepatří, Miroslav Karas však není jedním z nich. Nelze se však ubránit dojmu, že kdyby produkce najala profesionálního herce – nebo alespoň poskytla autorovi-interpretovi dobré vedení – výsledek mohl být o mnoho zdařilejší. Otázka ovšem je, zda nahrávka vůbec nějakého režiséra měla. Na webu Albatros Media (kam Voxi spadá), ani v nahrávce samotné, žádné režisérské jméno uvedené není. A v tom je možná nakonec celý kámen úrazu.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Úplné vydanie najznámejšieho denníka na svete pod záštitou Nadácie Anny Frankovej. Je len pár kníh, ktoré majú takú obrovskú výpovednú hodnotu a emocionálny náboj ako denník trinásťročnej Anny Frankovej, ktorá sa spolu s rodinou počas druhej svetovej vojny dva roky ukrývala v zadnej časti jednej budovy v Amsterdame. Tesne pred koncom vojny však bola prezradená…
Osmdesátá léta minulého století v Paříži. Třináctiletou V. vychovává rozvedená matka, kterou více než dcera zajímají vlastní problémy.
Jiří Raška vyhrál na olympijských hrách v Grenoblu 1968 zlatou olympijskou medaili ve skocích na lyžích na středním můstku. Fanoušci v Československu byli nadšeni, spisovatel Ota Pavel později dva dokonalé skoky popsal v nezapomenutelné Pohádce o Raškovi.

Recenze ze stejného žánru

Loni jsme oslavili dvousetleté výročí narození Bedřicha Smetany, jednoho ze dvou nejvýznamnějších českých skladatelů 19. století a také jednoho z nejvýznamnějších skladatelů vůbec. Při této příležitosti představil čtenářstvu nejnovější životopisnou monografii spisovatel a publicista Pavel Kosatík, který tak doplnil solidní řádku starších titulů, zejména rozsáhlou publikaci hudebního historika Václava Holzknechta z roku 1979 a o…
Jsou knihy, které se obáváme číst, jelikož by to mohla být moc silná káva, jakkoli pravdivá zpověď se v nich může skrývat. Možná tím spíš k nim přistupujeme s respektem. Zvuky probouzení patří mezi ta díla, která vyšla audioknižně, díky tomu je rozhodování o něco jednodušší. Člověk si totiž může říct, že od manželů Trojanových bude to tíživé…
V roce 2007 vydala Společnost Franze Kafky útlý vědeckofantastický román nazvaný Návštěva z pravěku, pod kterým byl podepsán jistý Petr Ginz. Kromě svižného a zajímavého textu knížku doprovází jeho vlastní ilustrace, přičemž ta na obálce, otištěná bez úprav, odkazuje na antikvární estetiku prvorepublikových tisků. Šlo o nakladatelský počin, který nevzbudil senzaci, ba dokonce ani zvýšený…
S příchodem autobiografického blockbusteru Bohemian Rhapsody do kin se zvedla další mohutná vlna zájmu o veškerou tvorbu kapely Queen či přímo jejího frontmana Freddieho Mercuryho. Ta se samozřejmě nevyhnula ani České republice. V Divadle Radka Brzobohatého slaví úspěch projekt Freddie – The Concert Show, na jaro příštího roku se chystá česká premiéra oficiálního muzikálu We…

Dále od recenzenta

Jefferson si žije normálním spokojeným životem: Jako samotář si o všem rozhoduje, nikdo mu nepřikazuje, jak se doma chovat (kdy jíst a kdy třeba nechodit po bytě nahý), je svým vlastním pánem. Má rád knížky, pokukuje po sympatické slečně a důvěřuje svému nejbližšímu příteli. Dokud se čirou náhodou nepřiplete ke zločinu. Znělo by to jako…
Britský parodický sci-fi sitcom Červený trpaslík je fenoménem již od konce osmdesátých let, kdy byla s úspěchem odvysílána první série. Rok po ní scenáristé Rob Grant a Doug Naylor přišli s alternativní románovou verzí příběhu, později následovanou dalšími třemi knihami. První dva romány vyšly v audioknižní produkci OneHotBook.
Druhá kniha – a zároveň debutový román – Ondřeje Hübla Opona vypráví příběh rodiny, která se z výchovných důvodů vypraví do zvláštního „zábavního parku“, či spíše poněkud netradiční LARPové hry, simulující minulost, v tomto případě drsná padesátá léta v Československu. Vše se postupně zvrhne v něco zcela jiného, na čemž autor konstruuje thrillerový příběh s…
Dospívání a různé party neodmyslitelně patřily k životům velké části z nás i našich nepříliš vzdálených předků. Že se tohle téma objevuje v literatuře již delší dobu a je stále aktuální tedy nikoho příliš nepřekvapí. Po všech Knoflíkových válkách, Rychlých šípech nebo příbězích ze sídlišť, přichází na řadu i zástupci nejmladší autorské generace.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

A odkud bych asi tak byl
"Rusko očima českého zahraničního reportéra " Miroslav Karas působil v Rusku jako zahraniční reportér České televize a stal se svědkem mnoha zásadních momentů moderní ruské historie. Přinášel reportáže z dění v Donbasu i na Krymu, informoval o soudu s pilotkou Savčenkovou, zblízka sledoval Vladimira Putina a z první ruky zažil Olympijské hry v Soči. Jaké to je být novinářem v zemi, která svobodě slova příliš nepřeje? Sbírka barvitých zážitků i příběhů místních obyvatel vás vtáhne přímo do centra dění.
Přejít nahoru