Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Jak se dělá Audiokniha roku?

Banner-Jak-se-dela-audiokniha-roku
Jak se dělá audiokniha roku?

Audiokniha roku nám už druhou dekádu pomáhá vyznat se ve stále pestřejší a objemnější tuzemské audioknižní produkci a poukazuje na ty tituly, jež by se mohly stát ojedinělým posluchačským zážitkem. Jaké audioknihy ale uspěly během oněch let a proč? Podle jakých kritérií porotci hodnotí a proč je výběr rok od roku těžší?

Loni bylo jen u nás natočeno přes sedm stovek nových audioknih, což znamená, že až na pár dní v roce vycházejí v Česku v průměru dvě audioknihy denně. Děje se tak i proto, že hlad po tomto druhu vydání u nás neustále roste. Tak například loni se dle údajů Asociace vydavatelů audioknih prodalo osm set čtyřicet jedna tisíc audioknižních titulů. Z toho nejprodávanější byly Kmotr Maria Puza v podání Oldřicha Kaisera a Les v domě Aleny Mornštajnové v interpretaci Ivany Uhlířové. Z toho je vidět, že posluchači nejen že sledují aktuální trendy, ale vracejí se také k příběhům minulého (někdy i předminulého) století.
 

Právě na audioknihu Kmotr (OneHotBook, 2022) je upozornilo mimo jiné také každoroční udílení cen Audiokniha roku, které u nás už jedenáct let účinně působí jako rozcestník či ukazatel toho nejpovedenějšího z audioknižní produkce. Oldřich Kaiser obdržel ocenění Nejlepší interpret, nahrávka zase cenu Nejlepší jednohlasá četba a tvůrci si rovněž odnesli hlavní cenu, totiž Absolutní vítěz audioknihy roku 2022.
 
 
Podobně jsme byli za léta fungování této ceny upozorněni na nejedno velice výrazné zvukové vydání. Za rok 2013 to byla například Národní třída Jaroslava Rudiše (OneHotBook, 2013) v doslova strhujícím podání Hynka Čermáka, kterému v audioknize sekundovala Kristýna Frejová. O rok později se stal absolutním vítězem román zahraničního autora, a to Muž jménem Ove Fredrika Backmana (OneHotBook, 2014) v interpretaci Jana Vlasáka. I jeho herecký výkon byl při četbě zcela nadstandardní a oba herci se postarali o velice silný posluchačský zážitek, pro který lze jen těžko nacházet srovnání. V roce 2015 pak Backmana na příčkách vítězů vystřídal Petr Stančík. Jeho Mlýn na mumie (Tympanum, 2015) uspěl jak coby jednohlasá četba, tak jako absolutní vítěz celého klání. V protikladu k nejaktuálnější české slovesné tvorbě se dalšího roku umístila naopak česká klasika. Tou byl Spalovač mrtvol Ladislava Fukse (AudioStory, 2016) v podání herce a režiséra Lukáše Hlavici a stejně jako později Kmotr si odnesl tři ocenění. Takhle bychom mohli pokračovat rok za rokem až do současnosti.
 

Letošní jedenáctá Audiokniha roku

Tou pravděpodobně nejmedializovanější audioknihou loňského (a po udílení výročních cen i letošního) roku se stala vzpomínková kniha spisovatelky Agathy Christie Vlastní životopis. Nahrávka si vedle ceny za jednohlasou četbu vysloužila i titul Absolutní vítěz. Tradičně o tom rozhodla porota složená z osobností zastupujících škálu kulturních a publicistických profesí včetně literárních kritiků, divadelních režisérů, scenáristů, teoretiků rozhlasové tvorby, pedagogů, knihovníků a spisovatelů. Ti vybírali v rámci deseti kategorií z celkem devadesáti přihlášených titulů od čtrnácti vydavatelů. Zajímavostí je, že letos poprvé byl přihlášen titul, při jehož výrobě byla krom klasické interpretace Igora Bareše použita umělá inteligence (s hlasem Karla Gotta), šlo o audioknihu Má cesta za štěstím.
 
 
Hlavními hvězdami však letos byly ženy. Načtení se totiž v předchozím roce dočkaly nevšedně pojaté a mimořádně výmluvné memoáry Roky francouzské laureátky Nobelovy ceny za literaturu Annie Ernauxové. O to se postaralo vydavatelství OneHotBook, které pro ten účel oslovilo herečku Elišku Balzerovou. Ta si v návaznosti na to odnesla ocenění Nejlepší interpretka. Dalšími dvěma ženami jsou již zmíněná britská autorka Agatha Christie, jejíž Vlastní životopis nahrávalo OneHotBook v interpretaci Aleny Vránové po dobu bezmála dvou let. Je téměř s podivem, že ani jedna z hereček (až na rozhlasové nahrávky) ve světě komerčně vydávaných audioknih dosud prakticky nefigurovala.
 

Abychom však mohli porozumět tomu, v čem spočívá výjimečnost zmíněných ale i dalších oceněných titulů, proč uspěly nebo jak byly odbornou porotou vybírány, je potřeba si nejprve něco říct o kategoriích, v rámci nichž se ocenění Audiokniha roku udílí.

Hra o kategorie

Vyhlašovatelem výročních cen Audiokniha roku je od svého vzniku v roce 2014 profesní spolek Asociace vydavatelů audioknih. Toto ocenění svého času inicioval audioknižní publicista, recenzent a někdejší šéfredaktor magazínu Naposlech.cz Jakub Horák. Za jedenáct let její existence se ovšem jednotlivé kategorie Audioknihy roku značně proměnily. Zatímco těch původních bylo v prvním ročníku osm a zahrnovaly i cenu za hudbu a vizuální design audioknižních obálek, letošní klání počítalo rovnou s deseti kategoriemi. Audioknihy do nich přihlašují sami vydavatelé dle vlastního uvážení.
 

První z nich je vyhrazena pro jednohlasou četbu. Z toho, jaké tituly se v posledních pěti letech v rámci klání umísťovaly na vrchních třech příčkách si lze utvořit obrázek, jaký typ audioknih porotu nejvíce zaujal, respektive čím se vydavatelé rozhodli porotu oslovit. Obyčejně jde totiž na první pohled o nějaký typ výzvy. Šanci mají zpravidla ambiciózní projekty zahrnující notoricky známou literární klasiku jako Egypťan Sinuhet či Sophiina volba, případně takové, u nichž si i laik pomyslí „to jsem zvědavý, jak se s tímhle poprali“. Ty zastupuje třeba Mechanický pomeranč Anthonyho Burgesse nebo Serotonin Michela Houellebecqa.
 

Totéž platí i v případě kategorie vícehlasé četby, ovšem zatímco dříve kategorii vévodily obsáhlé, desítky hodin dlouhé četby o pěti a více hercích jako TO Stephena Kinga nebo Terror Dana Simmonse, v poslední době porota dává před monumentalitou přednost spíše komornějším záležitostem o dvou až třech hercích. Důraz se nyní klade spíše na intimitu a sílu posluchačského prožitku, což zdatně demonstrují třeba Těla Kláry Vlasákové nebo Zvuky probouzení manželů Třešňákových.

 

banner 1200x150

 

Mezi „mluvené slovo mimo kategorie“ dříve spadala převážně výkladová próza. V poslední době však tato kategorie obsahuje spíše publicistické tituly jako Za oponou války Jakuba Szántó nebo Svědectví o životě v KLDR Niny Špitálníkové, nahrávky na pomezí podcastu a dokumentu jako seriál Ženy z dílny Audiotéky, nebo audioknihy, které zacházejí výrazně dál v práci s autentickým zvukem či zvukovou koláží jako Anatomie strachu od společnosti Audionaut.
 
Jak jednohlasá, tak vícehlasá četba mohou získat také cenu za nejlepší audioknihu pro děti a mládež, která se udílí již od prvního ročníku a kterou si v minulosti odnesly velice výrazné tituly jako Stančíkova H2O a tajná vodní mise (OneHotBook, 2020) v podání Jiřího Lábuse nebo Warren XIII. a Vševidoucí oko Taniy del Rio (Tympanum, 2021), na jehož četbě stejně jako na četbě následujících dílů se podílela dvojice otce se synem ve složení Otakar Brousek ml. a Ondřej Brousek. Nezřídka se ale může stát, že vítězství v této kategorii se nedočká četba nýbrž dramatizace, jako tomu bylo ostatně letos, kdy si pro ocenění nakonec celkem třikrát (a nutno říci, že zcela zaslouženě) přišli tvůrci minisérie Předvečer sv. Mikuláše (Audiotéka, 2023) v čele s režisérem Petrem Gojdou.
 
 
Mezi dramatizacemi mají obyčejně největší úspěch příběhy se závažným tématem, ať už jsou to dramatizované thrillery jako Jedlová samota (AudioStory, 2018) podle románu Andrey Marie Schenkelové v režii Jindřišky Novákové nebo hrané dokumentární audio-rekonstrukce – například Agent (Audiotéka, 2021) v režii Jiřího Havelky. Není s podivem, že na poli dramatizace velice stabilně po léta působil Český rozhlas, a že vydavatelství Radioservis tím pádem pravidelně stálo na pomyslném prvním stupni. Z této etapy pochází například nejspíš jedna z nejlepších audiálních dramatizací posledních deseti let Otčina Roberta Harrise (Radioservis, 2017) v režii Aleše Vrzáka a s Jiřím Vyorálkem v hlavní roli. Prvním narušením této řady byla pak v následujícím roce právě už zmíněná Jedlová samota, coby ambiciózní počin soukromého vydavatelství. Od té doby Radioservis dosáhl na první místo už jen jednou. Od roku 2020 jej totiž nepřetržitou řadou vystřídala Audiotéka. V drtivé většině případů lze ale při pohledu na první tři příčky říct, že úspěchu se v posledních letech těší spíše rozsáhlé, vícedílné dramatizace, ne-li přímo audiální seriály.
 
Cena za nejlepší zvuk se od roku 2023 udílí zvlášť za četbu a dramatizaci, do té doby šlo pouze o jednu sdruženou kategorii. Ceny pro nejlepšího interpreta a nejlepší interpretku pak reflektují největší individuální herecký přínos tomu kterému zvukovému titulu. Letos jej obdrželi Jiří Vyorálek za interpretaci mysteriózního thrilleru Zvedá se vítr české spisovatelky Kateřiny Surmanové (Témbr, 2023) a již zmíněná Eliška Balzerová za četbu prózy Roky Annie Ernauxové. Obecně ale platí podobné pravidlo jako pro jednohlasou a vícehlasou četbu, že velkou šanci na úspěch má ta četba, která znamenala jistou výzvu, jako Růže pro Algernon Daniela Keyese (OneHotBook, 2020), kterou načetl Jan Potměšil a v níž se v průběhu vyprávění až extrémně proměňuje inteligence vypravěče, nebo Baletky Miřenky Čechové (Tympanum,  2020) psané ve vypravěčské du-formě jako silně rytmizovaný proud řeči (četla Tereza Dočkalová).
 
Následují už pouze Cena posluchačů, v níž nerozhoduje porota ale sami posluchači v rámci ankety, a Zvláštní cena Asociace vydavatelů audioknih za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova. Prvním hercem, který si toto ocenění odnesl byl Martin Stránský, který se mimo jiné zasloužil o interpretaci zcela průlomové audioknižní trilogie Stiega Larssona Milénium (OneHotBook, 2012), jež v Česku započala zlatou éru komerční audioknihy. Od té doby převzali toto prestižní ocenění Jan Jiráň, Hana Maciuchová, Zdeněk Svěrák, Josef Somr, Jiří Lábus, Jiří Dvořák, Viktor Preiss, Taťjana Medvecká a nejnověji Pavel Soukup.

Jak (ne)dostat Audioknihu roku

Mohlo by se zdát, že získat ocenění Audiokniha roku, spočívá zkrátka v umění natočit kvalitní nahrávku. Jenže za vším je velmi mnoho promýšlení – a to jak na straně vydavatelů, tak na straně poroty. Ta je totiž rozdělena do několika skupin a každá z nich má nejprve na starosti dvě až tři kategorie. Porotci během tří měsíců poslechnou přiřazené tituly a v každé kategorii vyberou pět nejlepších. Následuje druhé kolo, kdy všichni porotci přidělují body třem nejlepším audioknihám napříč všemi kategoriemi a vybírají adepta na cenu Absolutní vítěz, paralelně s tím probíhá veřejné hlasování v kategorii Cena posluchačů. Od roku 2013 se počet přihlášených titulů pohybuje zhruba mezi osmdesáti až sto deseti a snadno bychom se mohli domnívat, že každý z nich aspiruje na cenu ve více kategoriích. Jenže jde vždycky o to, do kterých kategorií ji vydavatel přihlásí.

Lehkou úlohu nemá ani porota. Například, pokud výsledná nahrávka obsahuje množství neelegantních střihů, nejsou ohlídány výslovnosti zahraničních jmen a místopisu nebo hudební složka obsahuje pouze jeden (vzhledem k velkému počtu kapitol do úmoru se opakující) hudební jingl, porotce jí coby jednohlasé četbě body nepřidělí, naopak patřičně ohodnotí výjimečný přínos interpreta, když k tomu má tu možnost. Problém může nastat, když herec za interpretaci vydavatelem nominován není. Je škoda, že systém přihlašování neumožňuje, aby porotci měli možnost titul na některou z cen dodatečně nominovat. Tím spíš, že tu a tam vydavatel ne zcela správně odhadne přednosti té které audioknihy a titul nezařadí vůbec.

 
Každopádně ani bezchybnost už dávno není zárukou vítězství. Stejně jako postupem času posbírali zkušenost vydavatelé, zkušenějšími se stali i posluchači. Konkurenční boj a v souvislosti s ním i Audiokniha roku způsobily, že porota se dnes nachází v úplně jiné situaci než dejme tomu před šesti lety. Dnes už porotce na vyloženě špatně udělanou audioknihu narazí v rámci nominací jen vzácně. Jinak řečeno nahrávka pořád ještě může být kvalitní a bez zjevných chyb – přeřeků, nezřetelných hlásek, nevhodných akustických změn, slyšitelných střihů, nepříjemných nádechů, podivných pauz, nevyrovnané hlasitosti, nejednotné výslovnosti… a pořád to ještě nestačí, protože takových je ve výběru většina. Hodnotí se tedy, zda je četba dynamická, zda interpret mění tempo i naléhavost podle charakteru scény, jestli rozumí tomu, co se právě odehrává. Intonace nesmí být tvořena mechanicky, jak se leckdy stává, když se herec dostatečně nesnaží nebo čte „z voleje“. A pokud ani to nerozhodne, je třeba přihlédnout k dalším okolnostem a parametrům. Porotce se může v posledku zamyslet nad tím, které dílo bylo z hlediska přípravy, natáčení, interpretace nebo výsledného střihu s ruchy a hudbou náročnější. Čímž jsme zpátky u toho, proč v posledních letech často uspějí tituly, které byly úspěšně zvládnutou výzvou.

Závěrem

Je třeba říct, že rok od roku vlivem mnoha faktorů – mezi něž patří náročnost posluchačů, úsilí porotců, snaha uspět na trhu, ale i prostá láska k profesi – se na českém trhu objevuje stále větší procento výjimečně poctivě připravených audioknižních vydání a s mnoha z nich se pojí značná přidaná hodnota. Ceny Audiokniha roku tento vývoj reflektovaly posledních jedenáct let a zdá se už prakticky nemyslitelné, kdyby tomu tak nemělo být i nadále.

Pozn.: Autor je dlouholetým členem poroty ocenění Audiokniha roku a vyjadřuje svůj názor, nikoliv celé poroty.

Datum: 

Autor:

Audiokniha

Mohlo by vás dále zajímat

Z deníku kocoura Modroočka
Témata

Po stopách Modroočkova deníku

Tajné deníkové zápisky, vydrápané do starého koberce malým siamským kocourkem, potěšily již několik generací. Půvabné vyprávění o soužití Modroočka s jeho dvojnožcem a o poznávání ...
Číst dál →
Edgar Allan Poe
Témata

Mistr napětí jsi Ty!

Představovat osobu Edgara Allana Poea by snad bylo zbytečné – jeho jméno si většina lidí minimálně vybaví ze stránek školních čítanek. Tento jedinečný tvůrce za ...
Číst dál →
Hurvínek (foto: Divadlo Spejbla a Hurvínka)
Témata

Hurvínkovy poklady v Radiotéce

Je to neuvěřitelné, ale je to tak. 2. května oslaví světoznámý Hurvínek už devadesáté narozeniny. Jeho zvuková stopa je na audioknižním trhu nesmazatelná, vždyť spolupráce ...
Číst dál →
7x Jo Nesbø
Témata

7x Jo Nesbø

Jo Nesbø patří k jedněm z nejvyhledávanějších autorů knižní i audioknižní scény. Bez přehánění lze napsat, že v souvislosti se severskou krimi je jeho jméno ...
Číst dál →
Přejít nahoru