Devět dní a potom ještě půl roku

recenze, , 07.01.2020
Devět dní
Česká autorka Zuzana Strachotová vystavěla ve své knize Devět dní dystopický svět, který je řízen klerikálním režimem, v lecčems připomínajícím Příběh služebnice Margaret Atwoodové. Místo žen rodících děti na zakázku však do něj vypustila muže a ženu z opačných stran barikády, tedy vojáka režimu a povstalkyni, nechala je společně uvíznout v jedné jeskyni a počkala, kam to povede.
Název Devět dní naznačuje dobu, kterou ti dva společně stráví. Není to však celé období, které příběh knihy mapuje. Právě naopak – těmi devíti dny to všechno teprve začíná. Mohla to být romance, kdyby se nechtěli nezájem sprovodit ze světa. Mohl to být akční příběh, kdyby na pozadí bojového konfliktu neseděli dva lidé v jeskyni a nerýpali se ve svých pocitech a osobních přesvědčeních. Mohlo to být young adult, kdyby těm dvěma netáhlo na třicet. A nebýt jednoho absolutně neuvěřitelného, i na fantasy literaturu naprosto nereálného zvratu, mohla to být docela dobrá kniha.

Knižní předloha vyšla u nakladatelství Fantom Print v roce 2017, zvukovou verzi vydala loni Kniha Zlín ze skupiny Albatros Media. Možná proto, že Zuzana Strachotová právě pro Albatros Media pracuje, konkrétně v segmentu e-knih.

Do audioknihy vtahuje posluchače jemná, atmosféru tajemna navozující znělka a také příjemný a pomalý hlas Pavla Soukupa. Ten je hlavní devizou tohoto díla a jen díky němu jsem vlastně Devět dní doposlechla až do samotného konce. Jeden z uživatelských komentářů na Audiolibrixu trefně poznamenává, že: „Pavla Soukupa bylo pro tohle dílo až škoda.“ Ano, je to skutečně vypravěč, kdo z Devíti dní dělá celkem dobré dílo.

Pavel Soukup předvedl standardní výkon, tedy velmi dobrý. Jsou to právě jeho dlouholeté zkušenosti a podmanivá barva hlasu, kvůli kterým je, jak pevně věřím, v případě mnoha audioknih první volbou. Osobně bych si dokázala představit rychlost jeho projevu spíše rychlejší, ale ani tempo, které nasadil, není důvodem k nespokojenosti. Zejména akční scény pak dobře vyniknou.

Spolu s výběrem vypravěče se povedly i zmíněné znělky mezi kapitolami z dílny Armina Effenbergera. Kde však režisér Martin Šebestík mohl trochu více experimentovat, jsou krátké části textu, jež mají být výňatkem z vládního vysílání nebo úryvky deníku neznámého pisatele. Nejsou od ostatního textu nijak odděleny, a tak v některých místech splývají dohromady v útvar, jehož účel se ozřejmí až o několik desítek vteřin později. Kratičká znělka nebo hra se zvukovým zkreslením, jaké je běžnou součástí audioknih například z dílny Walker&Volf, by v tomto případě srozumitelnost audioknihy výrazně vylepšila.

Audiokniha Devět dní je takovou akční romantickou pohádkou. Pokud ji právě takto přijmete a nebudete si všímat drobných či větších nedostatků v chování jednotlivých postav, můžete si tento první díl dvoudílné série docela užít (napovídá tomu i vysoké hodnocení samotné knižní předlohy na Databázi knih). A jak jsem uvedla výše, Pavel Soukup k tomu významnou měrou pomůže.