první webový magazín o audioknihách

Keplerovka bez konce

Datum: 

Autor recenze: 

Písečný muž
Písečný muž

Série českých audioknižních adaptací románů Larse Keplera se rozrostla o další titul. Po Svědkyni ohně a Hypnotizérovi přichází, spolu s knižním vydáním, Písečný muž. Znovu v produkci Martina Pilaře a jeho OneHotBook a znovu v interpretaci Pavla Rímského.

Hned v prvním odstavci recenze musím přiznat, že jsem k dalšímu audioknižnímu Keplerovi přistupoval s nedůvěrou. Ani Svědkyně ohně ani Hypnotizér mě nijak zvlášť nezaujaly, ale rozhodl jsem se dát Keplerům ještě jednu šanci. Nelituji.

Písečný muž hned od začátku hraje na ty nejcitlivější struny lidskosti, když před posluchačem rozvíjí případ unesených a mnoho let vězněných dětí. K tématu, které má bohužel řadu předobrazů v reálném světě, se nelze stavět nezúčastněně. Ve stínu takto hrůzných činů se najednou všechny ty zločiny běžných kriminálek, všechny ty loupeže a vraždy, jakoby stávají jen nicotnými přestupky nezdárných výrostků.

Mikael Kohler-Frost zmizel spolu se svou sestrou před třinácti roky. Po sedmi letech, kdy po nich pátrala policie, byli oba prohlášeni za mrtvé. Nyní se Mikael znovu objevil a vypověděl o svém věznění neznámým “písečným mužem” i o tom, že jeho sestra stále žije. Pozornost policie se upne na Jureka Waltera, který byl z vražd obviněn a odsouzen k doživotnímu pobytu na uzavřeném psychiatrickém oddělení. Naděje na záchranu dětí vyprovokuje tým komisaře Joony Linny k odhodlanému činu – infiltrovat k Walterovi nastrčeného špióna. Ten, přesněji řečeno ta, má za úkol získat informace vedoucí k záchraně unesené. Situace se pochopitelně komplikuje, čas běží, příběh nabírá spád a posluchač tají dech.

Přestože ani Písečný muž není bez nelogičností, je jich rozhodně méně než u předchozích Keplerových románů. Posluchač už se nebude muset tolikrát pozastavovat nad nepřirozeným chováním postav, případně nad nimi mávne rukou. Ostatně, pokud by se románové postavy chovaly vždy tak, jak očekává čtenář, byly by knihy nejspíš poloviční. Postesknout si trochu můžeme nad samotným názvem knihy. Sandmannen u nás nemá vhodný jednoslovný český ekvivalent, proto si čtenáři zvykli na anglické Sandman (nejznáměji snad v díle Neila Gaimana). Použití tohoto jména do titulu Keplerova románu by ale nebylo vhodné a pokusy o nějaké Písečňáky, či Pískomuže by charakter této postavy degradovaly možná až k směšnosti. Překladatelka Azita Haidarová tak patrně přišla s jediným správným řešením, když název románu nechala dvojslovný.
 

banner 1200x150

V krátkosti ještě k provedení audioknihy: zatímco u Svědkyně ohně jsem upozorňoval na slyšitelné šustění papírů a na nesmyslné použití mnoha hudebních motivů, u Písečného muže jsem se s ničím takovým nesetkal. Nahrávky pořízené ve studiích ADK-Prague jsou už tradičně velmi kvalitní, což poslední keplerovka jen potvrzuje. Skvělý výkon odvedl i Pavel Rímský, který pod vedením režisérky Jitky Škápíkové načetl román s nasazením sobě vlastním.

Jestliže vás, podobně jako mě, předchozí audioknižní adaptace keplerovek příliš neoslovily, zkuste Písečného muže – nejspíš budete příjemně překvapeni. A pokud očekáváte klasický konec kriminálního příběhu, budete překvapeni dvojnásob. Kupte si CD, v obalu shodném s knižním vydáním, nebo stahujte on-line.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Berlín 1964. Německo válku neprohrálo a připravuje se na oslavu 75. narozenin Hitlera. Detektiv Xavier March, stojící stranou nacionálně socialistického běsnění, se snaží zjistit pravdu…
Ubehol presne rok od vraždy na brehu rieky a od vraždy Tibora Hakla – jedného z kapitánov Bossa podsvetia. V oboch prípadoch zohrali dôležitú úlohu…

Recenze ze stejného žánru

Předchozí audiokniha české spisovatelky a novinářky Michaely Klevisové Vraní oko předznamenala příchod nové éry ve zvukovém vydávání detektivních románů této autorky. Následující audiokniha, vydání staršího…
Detektivky Petra Eidlera z prostředí Židovské obce nejsou v českém knižním prostředí žádnou novinkou. V tom audioknižním pak představují velice přívětivý návrat k české detektivní…

Dále od recenzenta

Jedno z nejpopulárnějších děl světové humoristické literatury, Zvonokosy Gabriela Chevalliera, se dočkalo mnoha divadelních, filmových i televizních zpracování. Stranou pochopitelně nezůstali ani čeští rozhlasoví tvůrci,…
Na pultech knihkupců (kteří se nebojí zadat si s audioknihami) i v nabídce digitálních distribucí se v těchto dnech objevuje reedice rozhlasové dramatizace špionážního románu…

Další lákavé recenze

Rita Heyworthová a vykoupení z veznice Shawshank
Recenze

Dávkování naděje ve střídmém tempu

Příběh o mladém bankéři Andym nepatří mezi zcela tradiční “kingovky”. Čtenářům, zvyklým na plíživé budování napětí (až hrůzy), autor ve střídmém tempu dávkuje radost ze ...
Číst dál →
Velky-Gatsby-Leda
Recenze

Velký Gatsby bez jazzu

V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Detektivka podle Aleše Vrzáka

Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Příslib návratu dobré rozhlasové detektivky

Během šesti květnových a červnových nedělí roku 2013 měli posluchači stanice Vltava příležitost vyslechnout v premiéře detektivní seriál podle románu Nemesis z pera Joa Nesbøho. ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Písečný muž
Čtvrtý thriller knižní řady z pera švédského dua zkušených autorů, kteří na pole detektivky vyrazili s přezdívkou Lars Kepler s tichým, leč neústupným komisařem jménem Joona Linna, posluchače pořádně zamrazí. Prozrazuje mnohé z minulosti tohoto brilantního a houževnatého ústředního vyšetřovatele. Navíc vychází téměř ve stejný čas jako kniha.
Přejít nahoru