Vyhledat
Lukáš Hejlík (foto: OneHotBook)
Lukáš Hejlík (foto: OneHotBook)

Lukáš Hejlík je interpretem čerstvé audioknižní novinky Fredrika Backmana s názvem Co by můj syn měl vědět o světě. O jeho rodičovských zkušenostech, o natáčení audioknihy, ale i o projektu LiStOVáNí si s hercem povídala redaktorka OneHotBook Šárka Nováková.

Měl jste, jako otec dvou dětí tendenci se při četbě s vypravěčem ztotožňovat? 
Jasná věc, proto jsem do toho šel. Ačkoli vím, že četba audioknih není vůbec lehká práce. Ale ten text mi tak mluví z duše. Co z duše, z života! Z každého dne! Mám dvouletého Vojtu a je to s ním masakr. Koneckonců právě na procházkách s ním kolem rybníků Splávek a Bahňák jsem si tu knihu nahlas četl. A to dost emotivně. Jinak to ani moc nejde…

Co vám přišlo "nejpravdivější" a co vás nejvíc pobavilo?
Ta ztracenost otců v nakupování! To, jak dětské hraní nemá logiku a jak se ji snažíte v pět ráno, když on vstane tak živě a vy tak mrtvě, najít, jak ji přímo vyžadujete! Jak se snažíme být nejlepšími rodiči a jak víme, že to stejně nezvládáme a nezvládneme.
 
Rozesmávaly vás Backmanovy rady, příběhy a trapasy někdy i přímo při četbě ve studiu?
Je to strašná sranda. Zcela upřímně, v listopadu s tím vyprávěním objedu naší zemi v rámci svého LiStOVáNí a poprvé za patnáct let toho, co to děláme, budu na jevišti účinkovat sám. Celý text je vlastně stand-up comedy. Pro tatínky i maminky. Ale i pro ty, kteří jsou v očekávání, nebo očekávat teprve budou. Moc mě to překvapilo a často úplně odrovnalo! Strašně jsem se smál u pasáže o ‘našich otcích’, jací jsou to šikovní ‘nadlidi’, jak je ještě neovlivnila elektronika, jak všechno dokážou vlastníma rukama a jsou v pohodě, protože si nic ‘nemohli googlit’. My už nemáme alibi, protože si přece vygooglit všechno můžeme!
 

Jak jste se na četbu připravoval? 
Jsem z LiStOVáNí zvyklý jednat. Skoro mi připadá, že první čtení je nejryzejší. Já si vlastně i doma čtu nahlas. Na záchodě. Žena se tomu směje. Ví, že je to moje chvíle, která netrvá krátce. Ale ctí to. I za to ji miluju. Zcela upřímně je to moje poslední chvíle, kdy mám na čtení čas. A užívám si ho. Druhá věc je, že nemluvím zrovna korektně, takže jsem měl dost problémů s výslovností, jenže nejsem úplně schopen tohle natrénovat. V tom se se mnou režisér Michal Bureš asi slušně trápil. 

banner 1200x150

Co bylo při četbě ve studiu nejnáročnější?
Právě se dostat přes pasáže, kde jsem měl problém s výslovností, která by byla aspoň trochu přijatelná. Ale já vlastně ani nechtěl, aby to působilo příliš jako četba. Chtěl jsem prostě láteřit na svět a díval jsem se za mikrofon, kde seděl Vojta. Teda… jako by tam seděl Vojta. A Backmana jsem si k tomu jen půjčil. Těžké byly také momenty, kde v rámci dramatické scény nebo dialogu promlouvaly tři-čtyři postavy. Nechtěli jsme z toho dělat úplně loutkařinu, ale zároveň jsme museli myslet na to, aby to bylo pochopitelné, jako když to člověk čte. A baví se!

Co by měl váš syn vědět o světě? Co byste doplnil, kdybyste psal podobný "vzkaz" vlastnímu synovi?
Myslím, že ta audioknížka je naprosto vyčerpávající. 

Jak jste při natáčení audioknihy vnímal rozdíl mezi scénickým čtením, kterým se zabýváte v LiStOVáNí, a vyprávěním příběhu na mikrofon?
Jasný, je to jiný. I když zrovna tahle monologická knížka je v podstatě jedna přímá řeč. Myslím, že mi zkušenosti z LiStOVáNí, kde jsme zpracovali sto osm knížek, hodně pomohla. A věřím, že mi tohle nahrávání zase pomůže v listopadové realizaci na jevišti. Přijďte!

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Světem protřelý aristokrat, excentrik a obchodník s uměním Charlie Mortdecai, zaujatý momentálně kultivací nové ozdoby svého horního rtu, je povolán do Oxfordu, aby v roli neoficiálního vyšetřovatele přišel na kloub tragické nehodě tamní profesorky provázené řadou podezřelých okolností.
„Tak se ukázalo, jak blahodárný vliv mohou mít na člověka vanilkové rohlíčky. Ačkoli byly na kusy, působily na hladového otce jako sedativum.“ Bratři Jan a Ivan Krausovi vzpomínají na Vánoce, kdy si lidi nebrali půjčky na dárky a kdy k přání „Mír na zemi a pokoj lidem dobré vůle“ dosud nepřibyla poznámka o tom, že…
Humorná parodie na detektivní román o hloupých podvodnících a neomylném amatérském detektivovi, který zločince odhalí. Pošetilé podvody, jimiž podvodník Jiří Teston způsobil velkým mezinárodním bankám škodu dosahující výše asi pěti Kč, byly policií vyhodnoceny jako šaráda geniálního mozku, který si takto testuje zranitelnost peněžních ústavů. Přestože byl posléze Teston obklopen nimbem geniálního šejdíře, na jeho…
Jak v době blogové vytvořit ze svého blogu fenomén, který se pro zástupy čtenářů stane čtvrteční drogou? Jak přetavit spontánní (rozuměj úplnou náhodou vzniklý) nápad v prestižní Magnesii Literu? A jak dosáhnout toho, že vám lidi za celý rok nenapíšou jediný negativní ohlas?

Rozhovory ze stejného žánru

Literární novinky potěší ty, kteří mají rádi laskavý humor, protkaný místy sžíravou satirou, okořeněný originálním světonázorem autora. Právě do takovýchto klišé, která zaznívají v hodnocení literárních děl od jejich recenzentů a kritiků, se mimo jiné strefuje Ivan Kraus na svém novém CD Literární novinky, které tentokrát cílí na téma, související s autorovou profesí spisovatele.
Od poloviny šedesátých let bavili Jiří Grossmann a Miloslav Šimek sebe i diváky kratšími autorskými povídkami, které byly součástí jak jejich raných vystoupení v klubu Olympik, tak pozdějších pořadů na prknech divadla Semafor, kde dvojice působila až do Grossmannovy předčasné smrti v roce 1971. Ačkoliv nedlouho poté začal Šimek vystupovat s jinými hereckými partnery, už koncem sedmdesátých let…
Audioknižní herecké memoáry bývají mezi nahrávkami mluveného slova velmi vítané, zejména zajímá-li se jejich posluchač o divadelní či filmovou historii. Supraphon přišel před koncem loňského roku se zvukovou podobou drobných literárních autobiografických útvarů Luďka Soboty s názvem Holé a trapné dýchání, vycházející ze stejnojmenné knihy.
V kánonu české literatury snad neexistuje dílo, které by se za šest desítek let dočkalo tolika zvukových interpretací. Řeč je o dobrém vojáku Švejkovi z pera Jaroslava Haška. Jako celek, či jen vybrané kapitoly, jej načetli Jan Werich, Jan Pivec, Karel Höger, Josef Somr či Pavel Landovský. V jednom kompletu se dokonce sešla desítka herců,…

Další zajímavé rozhovory

Jindřiška Nováková
Rozhovory

Mám práci, která má smysl a naplňuje mě

AudioStory bylo založeno na začátku 90. let jako první soukromé audioknižní vydavatelství u nás. S jeho majitelkou, paní Jindřiškou Novákovou, jsme si proto povídali především ...
Číst dál →
Veronika Kubařová a Matěj Ruml (foto: Filip Jandourek, OneHotBook)
Rozhovory

Romeo a Julie ve 21. století

Veronika Kubařová s Matoušem Rumlem si spolu v Divadle v Celetné už zahráli Julii a Romea. Teď věnovali svůj hlas jiným tragickým milencům, jejichž láska ...
Číst dál →
Jana Plodková a Martin Myšička (foto: OneHotBook)
Rozhovory

Jak vznikal Pán ohně

U příležitosti vydání audioknihy Pán ohně přizvalo vydavatelství OneHotBook oba interprety ke společnému rozhovoru. Mluvili o postavách, které v audioknize ztvárnili, o čtení čínských výrazů, o ...
Číst dál →
Jan Vondráček (foto: Filip Jandourek, OneHotBook)
Rozhovory

Takové čtení do ouška…

Vydavatelství OneHotBook vyzpovídalo u příležitosti vydání audioknihy Sběratel kostí jejího interpreta Jana Vondráčka. Toho můžete znát nejen z Divadla v Dlouhé, z filmů a televizních seriálů, ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

Recenze této audioknihy

Fredrik Backman je autorem oblíbeným nejen mezi českými čtenáři, ale i u jejich ušatých blíženců – posluchačů. Ostatně Muž jménem Ove si v interpretaci Jana Vlasáka vysloužil nejvyšší ocenění v anketě Audiokniha roku 2014 a ani dvě následné backmanovky si ostudu neutrhly. Nyní vydavatelství OneHotBook přichází se zvukovou podobou knihy Co by můj syn měl…
Přejít nahoru