Potulný guslar Jiří Schwarz a Ilja Muromec v audioknize Ocelové žezlo

recenze, , 22.03.2023
Ocelové žezlo
Juraj Červenák je u nás populární skoro jako Vlastimil Vondruška, a to především díky historickým detektivkám z rudolfínské doby. Ale mnohem dříve než se v poličkách českých čtenářů usadili pánové Stein, Barbarič a Jaroš, přicválal do nich na svém koni Buruškovi Ilja Muromec. Nejznámějšímu hrdinovi ruských bylin věnoval autor v letech 2006 až 2012 trilogii Bohatýr. Ta v novém překladu Roberta Pilcha začala vloni znovu vycházet v nakladatelství Argo.
Příběh o tom, jak se z opovrhovaného mrzáka z malé Muromské osady stal jeden z nevýznamnějších bojarů kyjevského knížete Svjatoslava, zná nejspíše každý fanoušek domácí fantastiky a líčit jeho děj by tak bylo nošením dříví do březového hájku. Přesto bych snad pro ty, kteří jsou světem Ilji Muromce nepolíbení, Ocelové žezlo trochu přiblížil. Ilja se narodil ve vesničce Karačevo nedaleko nejvýchodnějšího sídla východních Slovanů. Prokletím zmrzačený levoboček místního pohlavára se záhy po vypálení rodné vesnice setkává s třemi bohatýry obdařenými nejen silou, ale také magickými schopnostmi. Právě tito bojaři ho zbavili prokletí. Ilja se (teď už v plné síle) vydal hledat své soukmenovce, kteří upadli do područí otrokářů sloužících temnému čaroději z dračí věže z bulharského města Suwaru. Než se ale bývalý mrzák stane obávaným a všemi uznávaným bohatýrem, bude muset ujít dlouhou cestu. Že se na ní utká nejen s barbarskými otrokáři, ale také s nadpřirozenými bytostmi, musí být jasné každému, kdo někdy četl Ruské národní pohádky, z kterých Juraj Červenák čerpal inspiraci.

Příběh plný magie, bitev a soubojů na pozadí popisu Svjatoslavova tažení k Bolgaru patří k jednomu z nejlepších historicko-dobrodružných románů v našich končinách, a proto není divu, že se jeho první díl nyní dočkal i své audioknižní podoby. Jako všechny autorovy knihy, i audiokniha Bohatýr vyšla pod křídly vydavatelství Tympanum a role vypravěče se chopil herec Jiří Schwarz. Stejně jako v příbězích o Conanovi přistoupil k interpretaci po vzoru dávných guslarů či bardů, tedy více jako vypravěč než herec. Nijak významně nemění tón hlasu, a to ani ve chvílích, kdy mluví více postav najednou. Všechny emoce vyjadřuje jen jeho jemným odstíněním, ale ono to v podstatě docela stačí. Do příběhu dokáže vtáhnout a především ve vypjatých chvílích bojů s příšerami či Svjatoslavovými nepřáteli dokáže předat posluchači to správné množství napětí a emocí.

Rozumnou volbou pak jistě bylo také to, že i když bojaři rádi zpívají smutné balady, Schwarz je pouze citlivě odrecituje.  Bohužel ani takto zkušený interpret se nedokázal vyvarovat několika přeřeknutí, která ve finální verzi audioknihy zůstala. Samostatnou kapitolu u historicko-dobrodružných příběhů z produkce Tympanum zaujímá hudební doprovod. Pavel Hlaváček ho pojal jako mix variací na staré ruské balady, v nichž uslyšíme především harmoniku či balalajku, ale také hvízdané melodie. To dodává vyprávění autentický náboj a povyšuje poslech o několik úrovní.

Ocelové žezlo sice nepatří k vrcholům produkce vydavatelství Tympanum, přesto potěší nejen fanoušky Juraje Červenáka a jeho knih, ale také ctitele dobrodružných příběhů z dávných časů.