Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Pět půllitrů originálního klišé

Datum: 

Autor recenze: 

Do smrti daleko
Do smrti daleko

Michal Březina, autor jen několika málo knih, sice nepatří k hvězdám české žánrové literatury, přesto se jeho nápadité texty staly nepřehlédnutelnými tím, jak sympaticky se snaží mixovat různé žánry a podžánry, a také tím, jak důležitou roli hraje v jeho psaní humor a nadsázka. V povídkové knize Do smrti daleko, která knižně vyšla v roce 2021, mísí především sci-fi a noirovou detektivku. 

Pětice povídek z roku 2221 je řazena chronologicky, ale v opačném gardu – od dějově nejnovější k nejstarší. Jejich hlavním hrdinou je nepříliš chytrý a nepříliš schopný detektiv Billy Cowen, veterán britsko-čínské vesmírné války, který dostal za svou dvacetiletou vojenskou službu detektivní licenci a usadil se v Doveru, aby zde řešil své více či méně zapeklité případy.
 
A nejsou to případy bůhvíjaké, i když často začínají banálně, třeba ozbrojenou loupeží v koloniálu, nebo žádostí staré šlechtičny o vyřešení záhady mizejících marmelád. Ať se totiž děje cokoli, vždy se jedná o plejádu bizarních situací, nesympatických hrdinů a ujetých nápadů, které na začátku knihy končí zjištěním, že Billy je vlastně nesmrtelný, aby na konci knihy svou kariéru započal tím, že se pokusí vyřešit vraždu jen na základě novinového článku.
 
Pokud to snad z tohoto letmého popisu vypadá, že Březnova kniha je směsí různých klišé, nelze proti takovému dojmu nijak protestovat. Naopak, Březina si přiznaně s klišé hraje, sice ho paroduje a zesměšňuje, ale zároveň na něm a z něho dokáže postavit celou knihu jako svým způsobem neuvěřitelný kompilát postupů, jaké jsou jen myslitelné. Přesto – a v jistém smyslu právě proto – kniha funguje výtečně. Těžko říct, jak se mu to povedlo, ale vrstvením už dávno obehraných prvků, jejich kombinováním a přeháněním ad absurdum vznikl naprostý originál.
 

Ani jako spisovatel Březina nezapře, že ho v občanském životě živí vizuálno (je vyhledávaným počítačovým grafikem). Velmi dobře a s lehkostí dokáže několika prozrazenými detaily načrtnout plastickou, snadno představitelnou scénu, v níž se odehrává děj, který je většinou vtipný i napínavý zároveň. A možná v sobě Březina nezapře ani někdejšího metalového zpěváka, protože jeho psaní je v mezích žánru svižné, nápady a slovní gagy se střídají s akčními scénami a přiznanou trapnost a nešikovnost hlavního hrdiny přehlušují nové a nové události, které často nenechají v klidu čtenářovu bránici. Přesto je vyprávění dunivě basové a temné a jeho jednoduchý styl vyprávění vlastně představuje ideální materiál pro zvukové zpracování.
 
Michal Březina není mezi autory, jejichž knížce se dostala podoba audioknihy, úplným nováčkem. Už v roce 2021 totiž vyšla nahrávka jeho humoristické sci-fi novely Měsíční deník kterou načetl Alexej Pyško. Titul se stal solidním artefaktem v pomyslné výkladní skříni sympatického vydavatelství Čti mi!, které v roce 2019 založila dvojice audiofilů Libor Böhm a Vít Dvorský. Princip, na kterém značka funguje, odkazuje třeba k platformě ACX firem Audible a Amazon, na které se autoři textů propojují s většinou sice neškolenými, ale o to nadšenějšími narátory, nebo k dávným projektům českých komunitních amatérských nahrávek, na nichž se často objevil i velmi povedený výkon srovnatelný s profesionálním. Na principu „posluchači posluchačům“ s občasným hostováním profesionálního narátora už Čti mi! vydalo přes dvě stovky titulů a ani zdaleka se nezdá, že by mělo umřít na nezájem.

Jedním z kmenových interpretů Čti mi! je i talentovaný Jiří Wittek, jehož výkon je i mimo poloprofesionální rámec vydavatelství víc něž nadprůměrný. Excentrické čtení, nikoli nepodobné – a to nejen stylem, ale i kvalitou – výkonům Martina Stránského, Březinovu textu sluší, Wittek navíc čte s bezvadnou výslovností a velkým pochopením textu. Autoři nahrávky, mezi nimiž figuruje i autor předlohy minimálně jako poskytovatel feedbacku, poskytli slyšitelnou péči i postprodukci. Nejen příhodně vybraná hudba, ale i množství ruchů, dávkovaných štědře, ale nerušivě pro dokreslení atmosféry, a robustní čistý zvuk dělají z audioknihy velice kvalitní posluchačský zážitek.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Pekařský pomocník Charlie Gordon je mentálně retardovaný, což nutně neznamená, že by si jako kdokoli jiný nechtěl v životě polepšit. A protože vyniká úžasnou motivací k učení, vybere si ho věda jako první lidskou bytost, jejíž inteligence se zvýší operativně. V laboratorním prostředí dostane mladík za úkol psát si deník a také společnici: myš Algernon,…
Ve světě nepříliš vzdálené budoucnosti vyhubila jaderná válka většinu živočišných druhů a část lidstva se přestěhovala na Mars. V pozemských městech život přetrval, ale bez zvířat. Jen málokdo si může dovolit opravdového domácího mazlíčka. Přítulné stvoření však může simulovat umělá náhražka, která je téměř k nerozeznání od skutečnosti.
Praha roku 2050. Desetimilionová středoevropská metropole má svých problémů dost. Třeba s odpady, přemnoženými zmutovanými potkany nebo permanentní pouliční válkou na pomezí sunnitské a šíitské čtvrti. Co je ale horší, každý padouch v tomhle městě touží po tom, aby se stal superpadouchem. Stačí trocha genetické manipulace tady, pár kybernetických vylepšení támhle, a hlavně ego větší…

Recenze ze stejného žánru

Neal Shusterman publikoval první díl série Žatva smrti už v roce 2016. Od té doby na něj navázal dalšími dvěma pokračováními a stvořil tak obdivuhodně pestrý a funkční dystopický svět. Audioknižní vydání těchto románů se u nás dočkala velmi kvalitního kabátu a nejinak je tomu v případě čtvrté knihy, kterou tentokrát tvoří povídky ze světa…
Je až k neuvěření, že se českým posluchačům dostává zvukové podoby jednoho z nejzásadnějších románů světové sci-fi až nyní. Setkání s Rámou nebylo nikdy zpracováno ani v rozhlase a zájemcům o poslech tak byla k dispozici jen načerno šířená nahrávka z Knihovny a tiskárny pro nevidomé z roku 1987. Po celých třiceti letech nyní vydavatelství…
Ještě do nedávna jsme mohli v audioknižním prostředí narazit na příběhy Jana kotouče pouze ve dvou zvukem vydaných antologiích a románech z jedné knižní série. Letos ale Kotoučovy audioknihy začaly přibývat jako houby po dešti. Hranicemi impéria to začalo a nutno říct, že začátek je to velmi slibný, byť bohužel ne brilantní.
Audioknižní vydavatelé do svých edičních plánů zařazují nejen velmi žádané žhavé bestsellerové novinky současných autorů, ale také klasická díla světové literatury. Posluchač má tak možnost slyšet například Orwelovo 1984, Fitzgeraldova Velkého Gatsbyho, Hrabalovy Ostře sledované vlaky, ale i Saroyanova Tracyho tygra, Vianovu Pěnu dní a mnoho dalších. Do stejné kategorie lze dozajista zařadit i sci-fi…

Dále od recenzenta

Je zřejmě v „genetické výbavě“ žánrové literatury, že postupně devalvuje v jakýsi banální brak. Čím déle daný žánr existuje a čím je populárnější, tím více se přirozená nadprodukce propíše do upadající kvality a filtr, kterým lze dospět ke kánonu, musí být čím dál jemnější. Zároveň se vždy, s železnou pravidelností, objevují autoři, kteří posouvají daný…
Je čas dovolených a tím i zvýšeného zájmu o zábavnou a oddechovou literaturu. Značné oblibě se zajisté budou těšit všelijaké důmyslné i odlehčené detektivky, a proto je celkem logické, že nakladatelství Tympanum naplánovalo vydání audioknihy Jak neuloupit smaragd právě na dobu před školními prázdninami.
Oyinkan Braithwaiteová se narodila v roce 1988 a po londýnském studiu práv se usadila jako knižní editorka v Lagosu, šestnáctimilionové nigerijské megapoli a zároveň jednom z největším afrických měst. Sem také situovala děj své rozsahem spíše kratší románové prvotiny Má sestra je sériový vrah. Příběh zasazený do prostředí bohatší střední třídy by se mohl odehrát…
Přestože se detektivka propadla co do prodejnosti mezi žánry na druhé místo (v čele ji na přelomu tisíciletí vystřídala fantasy literatura), jedná se o žánr, který představuje celosvětově asi miliardu konzumentů a jehož tržby v českém prostředí pravděpodobně atakují miliardu korun ročně. I mezi mladými čtenáři se detektivka a odvozené žánry dlouhodobě těší značné oblibě, jak…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Do smrti daleko
Detektiv Billy Cowen vyráží do ulic řešit poněkud nevšední případy Billy Cowen, veterán kosmické války Británie s Čínou, dostal za službu velkorysý dar – detektivní licenci. Myslel si, že je to terno. Opravdu si to myslel… Jak se odhodlaný muž stane závislým na stavengeru, hořkém likéru s příchutí dešťové vody? Kdo mu nechává tajuplné, gramaticky vytříbené vzkazy? Jak to bylo tenkrát se sklepem paní Rennebu? A co se stalo na závodech genokrav? Odpověď je někde tam uvnitř. 
Přejít nahoru