Vyhledat
Jsou světla, která nevidíme
Jsou světla, která nevidíme

Jsou knihy, které si o audioknižní zpracování vyloženě říkají. Zářným příkladem je válečný román, oceněný Pulitzerovou cenou za rok 2015, Jsou světla, která nevidíme od Anthonyho Doerra, s jehož zvukovou podobou přichází vydavatelství OneHotBook v říjnu 2016 – rok po vydání tištěné verze.

V příběhu zasazeném do doby 2. světové války hrají hlavní role ambice, ryzí čistota a v neposlední řadě i rádio a jeho neviditelné vlny. Posluchač sleduje osudy dvou mladých, nadmíru inteligentních lidí – osleplé francouzské dívenky Marie-Laure, dcery klíčníka pařížského muzea, a chudého německého sirotka Wernera, vyrůstajícího v dětském domově. Marie touží po dobrodružství a poznání, která nachází v knihách Julese Verna, Werner se poté, co se mu náhodou povede zprovoznit nalezené rádio, chce stát konstruktérem. Oběma se sny plní, ačkoli zcela jinak, než by si představovali: Marii na útěku před válečným konfliktem, Wernerovi pak ve službách říše. Je zřejmé, že tak či tak se jejich osudy musí protnout.

Příběh je vyprávěn poutavě, nenásilnou formou čtenáře seznamuje s vědeckými poznatky, děj se retrospektivně posouvá z dramatické přítomnosti do doby dětství hrdinů, aby se následně spojil v konkrétním čase a prostoru. Silné téma, poutavý děj, dramatické momenty i rádio jsou vděčnými motivy pro vznik audioverze. Text pod režijním vedením Michala Bureše nastudovali herci Tereza Vilišová a David Matásek. Zatímco Matásek je ostřílený čtec, pro Terezu Vilišovou šlo o první velkou audioknižní příležitost. Nikoli však zvukovou: původně ostravská herečka, dnes excelující členka pražského Národního divadla, má určité rozhlasové zkušenosti z Ostravy či Olomouce, právě pod vedením Michala Bureše.

Nahrávka přináší řadu funkčních režijních a zvukových nápadů. U vícehlasých audioknih posluchač očekává, že party příběhu chlapce Wernera bude číst David Matásek, osudy Marie pak Tereza Vilišová. Jak si ale poradit ve chvíli, kdy se postavy příběhů střetávají? Tehdy režisér nechává zcela správně oba herce promluvit v dialogu. Dalším kladem je pak úsporná práce s decentně pojatou hudbou nebo zvuková úprava promluv vysílaných prostřednictvím rádia.
 

banner 1200x150

Určité interpretační limity se ovšem najdou, bohužel i jisté nedůslednosti v samotné nahrávce. Četbě Davida Matáska nelze nic vytknout – příběh vypráví a tam, kde je potřeba dramatického přednesu se ho dostává. Tereza Vilišová zprvu v četbě váhá, a i když se s textem postupně sžívá, stále spíše hraje, než aby příběh interpretovala. Ve vypjatých scénách jde sice o funkční postup, při vyprávění však přílišné hraní a nádechy mezi slovy – nikoli mezi větami, či v souvětími – poněkud ruší.

Režisér by měl mít na paměti, že netočí rozhlasovou dramatizovanou četbu, ale čtenou audioknihu, která má své zákonitosti. Měl by zejména méně zkušeným hercům vysvětlit, že nepracují na divadelní ani rozhlasové hře, trochu je krotit, hlídat důrazy na správných místech a práci s dechem. A pokud už se nedaří vše uhlídat při natáčení, zvukař by měl ty nadměrné a hlasité nádechy vystřihnout.

Dalším, možná marginálním problémem, je určitá nepřehlednost v kapitolách knihy. V některém tracku jsou kapitoly dvě, v jiném tři a více, jindy třeba jen jedna. Hudba je použita jednou na začátku, jindy zase na konci tracku, u jiného zase chybí vůbec a není tudíž funkční součástí, ale jen jakýmsi decentním a úsporným doplňkem nahrávky.

Přes zmíněné nedostatky lze ovšem audioknihu Jsou světla, která nevidíme jednoznačně doporučit k poslechu. Volbu interpretů lze rozhodně označit za citlivou a vlastně i šťastnou. Lze odhadovat, že se pod pečlivým režijním vedením stane z Terezy Vilišové vyhledávaná interpretka audioknih – hlasový potenciál k tomu bezesporu má.

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Dystopická vize ukazuje blízkou budoucnost na půdě dnešních Spojených států amerických, které se proměnily v republiku Gileád a vlády se chopil klerofašistický režim, jenž militantně volá po návratu k tradičním hodnotám. Země se potýká s ekologickými katastrofami a ztrátou lidské plodnosti, takže ženy, které ještě mohou mít děti, jsou jako „služebnice“ nuceny k sexuálnímu otroctví…
Loučení má mnoho tváří. Loučíme se s mrtvými – s rodiči, sourozenci, s milovanou ženou. Loučíme se s přáteli, známými, kolegy. Pomůže, je-li člověk přítomen umírání? Víme, že se s blízkým člověkem máme rozloučit. Ale tohle vědomí ještě samo o sobě není rozloučením. Rozloučení zařídí jen čas.
Těžko si představit lepšího průvodce našimi dějinami 20. století, než je Pravomil Raichl, titulní hrdina nové prózy Petra Stančíka. Dítě první republiky, které dospělo v pekle druhé světové války a kvůli neshodám s komunistickým režimem muselo opustit milovanou Vlast, aby se do ní po téměř půl století vrátilo ve jménu spravedlivé pomsty.
Vox
Neurolingvistka Jean McClellanová tráví dny ve vynuceném tichu — omezuje ji denní kvóta sta slov. Pokud řekne jen jediné slovo navíc, projede jí tělem elektrický šok. K moci se totiž dostala nová vláda a najednou je všechno jinak. Ale jen pokud jste žena.

Recenze ze stejného žánru

Záhy poté, co vydavatelství Bookmedia vydalo Stručné dějiny světa pro mladé čtenáře, přispělo k rozšíření kategorie audioknih s historickou a dějinnou tematikou dalším kouskem. Tentokrát však poněkud jiného „kalibru“, už proto, že v Uspořádání světa se Henry Kissinger neobrací k omladině, nýbrž předpokládá minimálně elementární (spíše však pokročilou) orientaci v politice a moderních dějinách světa.…
Sběratele sněhu vydal loni Vyšehrad, který se ve stejném roce stal součástí Albatros Media, rostoucího nakladatelského domu se zvětšující se nabídkou audioknih. Tradiční knižní nakladatelé před posluchači, kteří si audiotitul zakoupili u digitálních distributorů, často tají, kdo vše se na nahrávce podílel, a neuvádí to ani na svých webových stránkách. Někdy není, čím se chlubit,…
U nejstaršího českého audioknižního vydavatelství jsme si už na uváženou dramaturgii a skvělý výběr interpretů zvykli. Hned z počátku čtvrté dekády své existence ovšem AudioStory připravilo lahůdku nejen pro posluchače. Vydání audioknihy Smažená zelená rajčata ve Whistle Stop Cafe má totiž velmi zajímavý příběh.
Máte rádi pověsti, báje a legendy? Pak se nyní můžete přenést na východ naší země a do časů dávno minulých, v nichž se dle lidového vyprávění děly prapodivné a tajemné věci. Radioservis totiž tentokrát při přípravě svého nového titulu 50 moravských pověstí zalovil v regionálních vodách a z brněnského rozhlasového rybníčku vylovil padesátku starodávných příběhů,…

Dále od recenzenta

Dá se říci, že v názvu recenze je řečeno vše, ale to by měl recenzent vskutku jednoduché - o text, milý čtenáři, ochuzen nebudeš. Zároveň se zde vynořují určité rozpaky: jak stručně popsat děj povídky Blondi a přitom nic podstatného nevyzradit? S autorem Daliborem Fundou je to složité. Text píše lehkou rukou, ale současně se…
Fiktivní nakladatel stižen bechtěrevovou chorobou, přijíždí do lázní Jáchymov. Zde se shodou okolností setkává a posléze spřátelí s bývalou tanečnicí, dcerou legendárního československého hokejisty Bohumila „Bóžy“ Modrého, který byl v roce 1950 spolu s dalšími jedenácti spoluhráči odsouzen ve vykonstruovaném procesu za podvratnou a protistátní činnost. Z patnácti let trestu si odpykal celou třetinu, z…
Publicistická stanice Český rozhlas Plus připravuje od listopadu 2015 pravidelnou řadu Radiokniha, v níž přináší memoárové četby na pokračování. Vedle repríz už uvedených děl, např. Ferdinanda Peroutky či Pavla Kosatíka, se v ní objevují v hojné míře i premiéry (zmiňme alespoň Obrazy z dějin americké religiozity Martina C. Putny, Magor a jeho doba Marka Švehly,…
Letošní půlkulaté výročí narození divadelníka, herce, spisovatele, scenáristy a textaře Jana Wericha stojí za zrodem mnoha kulturních projektů. Vedle knižních titulů se dočkají posluchači i několika audio počinů.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Jsou světla, která nevidíme
Marie-Laure prožívá s milujícím otcem, který pracuje v Muzeu přírodní historie, šťastné dětství v Paříži. Život ji však postaví před první těžkou zkoušku, když v raném věku oslepne. Tatínek jí postaví dokonalý model jejich čtvrti, aby si mohla ulice vštípit do paměti; naučí ji orientaci v cizím prostoru i čtení Braillova písma (a lásce k verneovkám). O šest let později Paříž obsadí nacisté a otec s dcerou prchají do opevněného městečka Saint-Malo, kde žije ve vysokém domě u moře Mariin samotářský prastrýc. Je ale vůbec možné najít v rozbouřené Evropě bezpečné útočiště? Zvláště když s sebou Mariin otec možná přivezl nebezpečné tajemství?
Přejít nahoru