Odposlechnuto v sauně

recenze, , 15.10.2018
Český ráj
Jméno Jaroslava Rudiše není neznámé pouze čtenářům současné české literatury, seznámit se s ním mohli také posluchači rozhlasových her a audioknih. Aktuální novinka Český ráj vychází současně jako tištěná kniha i audiokniha.
Vedle jedné česko-německé mikrohry napsal Jaroslav Rudiš v tandemu s Petrem Pýchou pro Český rozhlas už pět her, z nichž pouze Lidojedi vyšli také na CD. Audioverze Rudišových knih vznikly zatím čtyři, u dvou vydavatelů. Pro Tympanum načetl Richard Krajčo v roce 2007 román Potichu, Nebe pod Berlínem pak o tři roky později sám autor, obě režíroval Petr Mančal. Vydavatelství OneHotBook svěřilo v roce 2013 interpretaci Národní třídy Hynkovi Čermákovi (který za ni získal prvenství v kategorii Nejlepší interpret ankety Audiokniha roku), novinkový Český ráj Petrovi Čtvrtníčkovi. Tyto dvě audioknihy režijně obstaral Michal Bureš.

Rudišův novinkový román je mozaikou rozhovorů vedených v pánské sauně. Promlouvá v něm ten, co je hasič, ten, kterému umřela žena, ten, který nevidí, ten, co býval taxikářem, ten, co je lékařem ženských orgánů, ten, co se chystá do důchodu, posléze ten, co je v důchodu, ten, co kdysi hrál tenis, atd. Rudiš svým postavám dal v podstatě indiánská přízviska, sauna plní funkci jakéhosi jejich tee-pee, koloběh času odpočítávají střídající se roční období, množství vypitých piv a odkapávajícího potu v sauně. Zdánlivá snůška chlapských keců a vtipných hlášek (na ty je Rudiš přeborník) se však v druhém plánu ukazuje jako velmi citlivé vyprávění, sledující osudy malých českých človíčků se všemi jejich (našimi) přednostmi, charakterovými vadami, radostmi, strastmi, libůstkami i slabostmi.

Jestliže mohl Hynek Čermák excelovat v Národní třídě, kde je vypravěčem celého příběhu chlapácký Vandam, k němuž Čermákův tembr skvěle sedl, bylo v případě Českého ráje sáhnout po interpretovi jiném. Volba Petra Čtvrtníčka může být pro mnohé možná překvapivá. Posluchači, kteří ho ale v rozhlase slyšeli číst povídky humoristy Sakiho, hlavně ale pak nedávno vydanou četbu z románu Citlivý člověk Jáchyma Topola, však zaskočeni rozhodně nebudou. Pestrost Rudišových charakterů Čtvrtníčkovi velmi sedí. Hlasově odlišuje jednotlivé postavy, jeho interpretace ani chvilku nenudí, zaujme, baví, ve vhodnou chvíli dojme. Velmi živý a přirozený jazyk je interpretací tři a tři čtvrtě dlouhého, dokonale dávkovaného toku dialogů podtržen a snad i znásoben.

S hudbou, čítající bluesové rify, pracuje audiokniha naštěstí úsporně. Rudišův slovopád funguje samostatně a není nutné ho nijak násilně přerušovat nadbytečnou hudební složkou.

Po poslechu románu Český ráj se recenzent odvažuje Járu Rudiše považovat za důstojného pokračovatele Jaroslava Haška či spíše pak Bohumila Hrabala. Hrdinové jeho sauny jsou novodobými pábiteli, přičemž hlas a interpretace Petra Čtvrtníčka to jen a jen potvrzuje.