Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Školní povídkobraní

Datum: 

Autor recenze: 

Ve škole i za školou
Ve škole i za školou

Povídka má v české literatuře nezastupitelnou roli, ať už vezmeme v potaz jakékoli vymezení žánru, kterých nám literární věda poskytuje hned několik. Drobné skvosty najdeme v každém období moderního českého písemnictví a jsou spjaty s takovými velkými jmény jako Vítězslav Hálek, Jan Čep, Franz Kafka nebo Ivan Klíma. I z čtenářského hlediska povídky získaly značnou oblibu, obzvlášť tam, kde se spisovatelský um setkává s jistou čtivostí či nadsázkou – typickým příkladem jsou Povídky z jedné a druhé kapsy Karla Čapka, jejichž popularita je velká i po téměř sto letech od jejich prvního vydání v roce 1929.

Povídková tvorba se nejednou stala předmětem společného úsilí spisovatelů jak na půdě žánrových časopisů, tak v řadě sborníků a antologií s texty tvořenými na dané téma přímo pro ně. Tuto disciplínu dovedlo k dokonalosti nakladatelství Listen z okruhu značek Euromedia Group, když v roce 2002 založilo edici Česká povídka, která právě na monotematických antologiích stojí. Do roku 2018 v ní vyšlo čtyřicet maloformátových sborníků, do kterých přispěla jak velká jména současné literatury (Jiří Kratochvil, Petr Šabach, Jan Trefulka, Daniela Fischerová atd.), tak populární autoři spotřební prózy (Michal Viewegh, Halina Pawlowská), ale také potěšující řádka mladých autorů. Od roku 2019 nakladatelství ve vydávání pokračuje novou řadou a ve spolupráci s vydavatelstvím Témbr, které patří do stejné rodiny, už dostávají všechny antologie i příjemnou audiopodobu (obecně jsme o této řadě publikovali obšírný článek).

Ve škole i za školou je nejnovějším svazkem i nejnovější dávkou mp3 souborů z této edice. Obsahuje deset různě dlouhých a různě kvalitních textů od deseti autorů, až na dvě výjimky žen. Spojuje je téma školy a obecně je zajímavé sledovat, jak k němu různí autoři přistupují a kolik invence jsou ochotni či schopni do svého textu vložit. Kvalitativně jde o soubor rozkročený od lepších slohových prací po velmi dobré a v lecčem objevné texty, kterým velkou měrou vychází vstříc i šestice interpretů.
 

Začínáme nekomplikovanou, dobře vystavěnou, ale také poněkud neoriginální vzpomínkou Aleny Mornštajnové Kuchyně slečny Irmy. Se zaujetím a velkým pochopením ji čte Marcela Holubcová, věkem a tudíž i barvou hlasu odpovídající herečka známá například z hostování v divadle v Celetné nebo Národním divadle.

banner 1200x150

Sympatický, byť lehce prvoplánový pokus o vyrovnání se s tématy, které v české liberalizující se společnosti rezonují čím dál víc, tedy třeba s homosexualitou a genderovými stereotypy, je povídka Petry Dvořákové Řezníkem. Příběh řeznického učně, který byl obdařen výtvarným talentem, je jedním z nejčtivějších textů v antologii a výtečně ho vypráví Jan Maxián, který zde zúročuje své letité zkušenosti z dabingu i bezpočtu namluvených audioknih.

Vrchol sbírky přichází téměř přesně v její polovině, a to v povídce s lakonickým titulem Učitelka, kterou napsala plzeňská rodačka, spisovatelka a výtvarnice Tereza Jandová, tvořící pod pseudonymem Jakuba Katalpa. Svou narativní úvahu o vině a trestu vystavěla na kontrastu zrození a smrti, sebeobviňování i smíření. Obzvlášť v lakonicky věcném podání herečky Jitky Ježkové se jedná o nečekaně kvalitní literární zážitek, text, který sice není snadný ani strukturou, ani námětem, ale který ve čtenáři vzbuzuje množství otázek a vybízí ho k hlubšímu zamyšlení. Tematicky podobná, dějově i stylisticky však mnohem snazší – a také o dost mělčí – je povídka Marka Epsteina Dobrý skutek, jehož sympatickou nadsázku, ba sarkastičnost opět dobře podtrhuje výkon Jana Maxiána.

Druhý kvalitativní vrchol pak nalezneme na samém konci sborníku v podobě textu zkušené pražské prozaičky a oceňované básnířky Kateřiny Rudčenkové Můžeš všechno, opět v interpretaci Jitky Ježkové. Ta poklidným, neměnným tempem vyprávění zvýrazňuje zneklidňující atmosféru vzpomínkové prózy na téma setkávání a míjení, ba dokonce touhy a averze, ale v druhém plánu také konsekvence a náhody, akce a trpnosti.

Ani zbytek povídek rozhodně není žádná vata, jde o solidní a dobře odvyprávěné texty. K již zmíněným interpretům musíme uvést ještě Libora Hrušku, Michaelu Klenkovou a Pavlu Charvátovou. Audiokniha v režii Jana Drbohlava vyniká velmi vyrovnanými výkony, odlehčující hudbou klasického i jazzového skladatele Petra Hanzlíka a přesným střihem i plným zvukem, které jsou skvělou vizitkou zvukaře Rostislava Koňaříka.

Ani v jednom případě nejspíš nejde o text, který by snad směřoval do českého literárního kánonu, autoři snad ani nemají tu ambici. Celkově i v jednotlivostech jde „jen“ o příjemnou, inteligentní a často i podnětnou zábavu, která však rozhodně neurazí ani náročnějšího čtenáře či posluchače.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Výběr z povídek cestovatele a dobrodruha Otakara Batličky, který v nich ztvárnil své vlastní zážitky nebo se nechal inspirovat vyprávěním lidí, s nimiž se setkal. „Batoh na zádech, kulovnici přes rameno a sukovici v ruce, kráčel jsem pralesem.“ Neohrožený zálesák, nebýt však jeho psa Vykuka, kdoví, jak by dopadlo jeho setkání s chřestýšem.
Děda se svým malým vnukem Noahem sedávají pravidelně na lavičce a povídají si. Mluví spolu o všem a o ničem: o vesmíru, o životě, o babičce, když ještě byla mladá a když se do ní děda zamiloval. Jenže vzpomenout si je čím dál těžší.

Recenze ze stejného žánru

Poklidné vody letošní prázdninové knižní a audioknižní produkce už potěšitelně rozčeřil nejeden kámen symbolizující mimořádný nebo nečekaný počin, přičemž vlny po balvanu zastupujícím zvukovou antologii povídek Franze Kafky Od Ortelu k Doupěti z produkce vydavatelství OneHotBook mají tendenci se hned tak neuklidnit.
Ať už si připomínáme výročí narození zesnulého klasika české literatury, nebo slavíme narozeniny stávajícího tvůrce, jde vždy o příležitost poohlédnout se po časem ověřených dílech, která dosud nevyšla audioknižně. Jednou z takových příležitostí byly sedmdesáté narozeniny scenáristky a spisovatelky Haliny Pawlowské. V souvislosti s nimi se Český rozhlas rozhodl natočit její přelomový titul Díky za…
Román anglického básníka a prozaika Davida Herberta Lawrence Milenec lady Chatterleyové z roku 1928 vyvolal v době svého vydání skandál. Tehdejší společnost byla pobouřena zejména otevřeností, s níž autor popisuje erotické scény a nejintimnější prožitky hlavní hrdinky. Román byl označen za pornografii a v některých zemích dokonce zakázán.
S audioknižními zpracováními románů Agathy Christie jako by se v poslední době roztrhl pytel. Nyní konečně přicházejí na řadu i její kratší texty. Audioknižní Svědkyně obžaloby a další povídky z dílny vydavatelství OneHotBook přináší jedenáct příběhů, v nichž si autorka na první pohled překvapivě vedle zločinů pohrávala i s tajemnem.

Dále od recenzenta

Betonová zahrada Iana McEwana, nositele Řádu britského impéria, neoficiálního titulu „básník perverze“ a přezdívky „Ian Macabre“, je patrně nejznámější prózou plodného anglického autora, jehož dílo čítá úctyhodných 17 románů, pět sbírek povídek a také (vzhledem k jeho zaměření poněkud paradoxně) dvě knížky pro děti. Výsadní postavení románu je dáno i stejnojmennou filmovou adaptací režiséra Andrewa Birkina…
David Walliams je mužem mnoha profesí, ale pouze jediného obrovského smyslu pro humor. Ten dokládají jeho scenáristické a herecké zářezy (zejména oblíbený seriál Malá velká Británie z počátku tohoto století, na kterém se podílel jako hlavní scenárista i jako jeden z protagonistů), ale především jeho knížky pro děti.
Egon Bondy (vlastním jménem Zbyněk Fišer) byl ikonickou postavou českého undergroundu, básník, jehož verše tvořily jeden z pilířů tvorby nejdůležitější české kapely své doby The Plastic People of the Universe, a také svébytný filozof spojující radikální marxismus s východními naukami. Postavou natolik ikonickou, že se sama několikrát stala postavou literární – například u Pablo de Saxe v legendární…
Mladá policejní vyšetřovatelka Lucie Henebelleová tak trochu pátrá na vlastní pěst a vydá se bez zákonného důvodu prohledat dům podezřelého násilníka Ramireze. Ten ji však překvapí a ona ho i pod dojmem toho, co v domě viděla, celkem bez rozpaků zastřelí. Nyní je na jejím kolegovi Franckovi Sharkovi, aby vymyslel, jak si s touhle patálií poradit.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Ve škole i za školou
Audiokniha Ve škole i za školou obsahuje deset povídek známých českých autorů. Čte Jan Maxián, Libor Hruška, Jitka Ježková a další. Richard místo do školy chodí do hospody, Jindřiška shání omluvenku na venerologii, Veronika zase místo školy na gynekologii zjišťuje, jestli není náhodou těhotná s Honzou. Aleš si vzal Marcelu, protože byla tehdy na lyžáku tak neodbytná, Anita jede na romantický čundr se dvěma spolužáky. Těhotná Anežka byla dřív oblíbená učitelka, než se stal ten malér u jezera. Posmívaný tlouštík Vítek se po svém vypořádá s posměšky spolužáků i nepřízní osudu. S hrdiny povídek deseti známých českých autorů a autorek se vracíme do školních let, prožíváme s nimi znovu patálie, lásky, bolesti a mladické hledání sebe sama. 
Přejít nahoru