Vánoce nemusí být jen veselé

recenze, , 18.01.2021
Nejkrásnější dárek
Zasněžené ulice, kavárny bez proudu, lidé bez rodin, rodiny bez dárků, dárky bez obdarovaných, ale i první pusa nebo pátrání hodné pravých detektivů v podání party spolužáků – i tak můžou vypadat Vánoce.
Když vydavatelství Yoli vyhlásilo povídkovou soutěž na vánoční téma, jistě nikdo neočekával, s kolika tíživými a náročnými příběhy mladí čeští autoři přijdou. Antologie, která dostala název Nejkrásnější dárek, v sobě ukrývá dvanáct povídek od dvanácti autorů. Každý z nich pojal své vyprávění jinak, a tak to hlavní, co je spojuje, je vánoční období, ve kterém se odehrávají. Vedle autorů, kteří už v žánru young adult publikovali (Theo Addair, Anna Musilová nebo Kateřina Šardická), představuje antologie i několik debutů.

Papírová kniha se pyšní neobvyklým, ale velmi zajímavým zpracováním, jemuž vévodí obálka a ilustrace od Myokard a sytě červená ořízka. Vyšla krátce před tím, než se kvůli pandemii uzavřela knihkupectví, v e-shopech byla rychle vyprodána a část koupěchtivých čtenářů tak musela čekat na dotisk. Také pro ně – možná jako náhrada, možná jako pokus přivést dospívající čtenáře také do světa audioknih – vyšel Nejkrásnější dárek v interpretaci Kláry Suché a Jiřího Suchého z Tábora.

Volba druhého jmenovaného jistě není náhodná. Jednou z povídek ve sbírce je „vánoční speciál“ ze života Kita a Daniela z knihy Muffin a čaj z pera Thea Addaira, kde byl právě Jiří Suchý z Tábora jedním z vypravěčů. Ve zbývajících příbězích se herci střídají podle toho, je-li hlavní postavou chlapec nebo dívka. Klára Suchá tak v případě této audioknihy odvedla dvojnásobek práce oproti svému manželovi. Toto jednoznačné přiřazení interpretů se však nepříznivě projevilo v předčasném prozrazení zápletky jedné z povídek – jejím vypravěčem je trans osoba, a tak už samotný hlas posluchačům prozrazuje, že děvčátko vlastně není tak úplně dívka. Za další minus audioknihy lze považovat absenci autorských medailonků, které do nahrávky nebyly přeneseny a zůstaly pouze na papíře.

Celkové tempo audioknihy je spíš pomalejší, většinou ale koresponduje s náladou jednotlivých příběhů. Projev obou interpretů je vesměs civilní, bez přehrávání. Jiří Suchý však v některých okamžicích svým projevem ještě více prohlubuje už tak tíživou atmosféru samotného vyprávění, až občas balancuje na hraně patosu. Klára Suchá je ve svých povídkách uvěřitelná, avšak tím, že jich čte více za sebou (hned první tři v úvodu), mohou jednotlivé příběhy posluchačům splývat. Zde by možná stálo za zvážení zapojit další interprety: například autorku poslední povídky Kláru Novákovou, která je i ve svém nižším věku zkušenou dabérkou i audioknižní interpretkou. Její hlas by se jako třetí do „party“ hodil a jistě by pomohl roztříštit určitou interpretační jednotvárnost.

Znělky, které oddělují jednotlivé povídky, jsou tvořeny klavírními improvizacemi inspirovanými vánočními melodiemi a koledami. Není jich mnoho, a tak si při delším poslechu lze všimnout jejich opakování. Tento pocit navíc umocňuje i to, že hudební předěl zazní na začátku i na konci povídky, proto při přechodu do nového příběhu slyšíme dvě melodie za sebou. Nejsou však nepříjemné a jejich opakování poslech nijak výrazně neztrpčuje.

Audiokniha Nejkrásnější dárek rozhodně nenabízí přeslazené romantické příběhy, přesto zvládá navodit vánoční atmosféru – posluchač může cítit vděk za to, že má rodinu a přátele, protože ne každý je na tom stejně. Z knihy doslova sálá melancholie, přesto přetéká vřelými city. Její vánoční zaměření z ní dělá tak trochu jednoúčelový poslech, ale proč si ji nepřipomenout zase za rok?