Po dvaceti letech a čtrnácti rozhlasových hrách, ve kterých utkvěla českému posluchači představa Maigreta jako Rudolfa Hrušínského, nastala chvíle, kdy bylo nutné najít za zemřelého herce náhradu. Ukázalo se, že dva režiséři zvolili dva přístupy a také dva odlišné interprety.
Nejprve pod režijním vedením Karla Weinlicha padla v roce 1995 volba na Josefa Vinkláře pro hru Případ Saint-Fiacre, zatímco o čtyři roky později vsadil režisér Ivan Chrz na Josefa Somra, se kterým natočil hned dvojici příběhů. Nešlo však o první příležitost, kdy se v roli Maigreta představil jiný herec, než Rudolf Hrušínský. Z dochovaných nahrávek vyplývá, že se do dobráckého komisaře převtělil přinejmenším ještě jeden herec. Tím byl v roce 1979, tedy jen dva roky po vzniku prvních Hrušínského maigretovek, Ota Sklenčka ve hře Maigretovy Vánoce. Aby vydavatelství Radioservis dokončilo započaté dílo, rozhodlo se vydat i tuto různorodou čtveřici rozhlasových her, kterou přiřadilo po bok dříve vydaných třech kompletů s Rudolfem Hrušínským v hlavní roli.
Ani v předchozích dílech maigretovské série nebylo cílem uspořádat příběhy chronologicky dle roku vzniku. Nepřekvapí proto, že v pořadí první dramatizací posledního souboru je namísto nejstaršího vánočního dílu Weinlichův Případ Saint-Fiacre. Josef Vinklář se v něm coby zádumčivý komisař vrací do své rodné vesnice, kde se kromě zločinu musí vypořádat i s vlastním rozčarováním nad tím, jak se zde vše od dob jeho dětství změnilo. I přesto, že komisař celému dějství spíše přihlíží, než že by do něj zasahoval, vznikla zde plocha, ve které se mohl herec formátu Josefa Vinkláře skvěle uplatnit. Mimo něj se zde výrazněji představili Michal Dlouhý jako mladý hrabě, nebo v roli žoviálního advokáta František Němec.
Po této úvodní, obvyklou hodinovou stopáž přesahující dramatizaci, následuje první ze dvou Chrzových děl, a sice Maigret a případ Cecilie. V něm se úlohy Maigreta zhostil jiný Josef, tentokrát Somr. Toho přijde požádat o pomoc jistá Cecilie Pardonová v nezaměnitelném podání Barbory Hrzánové, ale dříve, než se jí komisaře podaří přesvědčit o tom, že se u ní v bytě děje něco nekalého, dojde k tragédii. Jestli se policie dokáže dostat k samotné podstatě zločinu, bude záviset na komisařově znalosti psychologie a lidských povah. Ve třetím příběhu Maigret a přízrak čeká na pařížskou policii nelehký úkol – objasnit útok na jednoho muže z jejích řad. Maigret, opět ztvárněný Josefem Somrem, musí rozplést hustou síť vedoucí z uměleckých kruhů možná až do podsvětí, aby se dopátral pravdy. Oproti prvnímu příběhu s Josefem Vinklářem se v následujících případech setkáme i s dalšími postavami, které do maigretovského světa patří. Ivan Chrz obsadil do rolí inspektorů výrazné hlasy herců Miroslava Táborského, Jiřího Brudera a Michala Pavlaty. Ačkoliv všichni předvedli naprosto profesionální herectví, trochu mi, snad až na Michala Pavlatu, připadali až příliš odlišní od pojetí inspektorů z původních maigretovek. Totéž platí i o hudební složce obou dramatizací, které sice mají francouzský původ, kromě titulní melodie však ničím nepřipomínají klasickou atmosféru staré Paříže. Právě kouzlo minulých dob v této metropoli, silně přítomné u původních maigretovek, se tady jakoby vytratilo. Ivan Chrz zkrátka chtěl v nové době pojmout Maigreta po svém, bez návaznosti na práci předchůdců, čemuž se na druhou stranu asi nelze moc divit.
Navazovat úspěchy starší verze je vždy těžké. Zatímco britská televize ITV se pouští do natáčení minisérie s kontroverzním Rowanem Atkinsonem, Český rozhlas sáhl ve své době po osvědčeném Josefu Somrovi a Josefu Vinklářovi. Maigrety v jejich podání stojí za to slyšet. A je jedno, zda kvůli srovnání s Rudolfem Hrušínským, promyšleným zápletkám či jen pro vychutnání si bohatého hereckého obsazení, zahrnujícího mimo jiné Otakara Brouska, Ladislava Freje, Jana Vlasáka, Simonu Postlerovou, Věru Kubánkovou nebo Oldřicha Vlacha. Přijměte proto pozvání na poslední návštěvu v kanceláři kriminální policie na Zlatnickém nábřeží u Julese Maigreta v závěrečném kompletu 4x Komisař Maigret počtvrté. Na shledanou u pana komisaře!