Téměř 37 hodin nahrávky mne udržovalo v atmosféře, na kterou by se nejlépe hodilo přirovnání zahřáté duchny, zatímco venku kouzelně sněží. Budete mne nyní mít za kýčaře, ale to příjemno, které jsem prožíval u audioknihy Letopisy Narnie, jsem při čtení/poslechu už dlouho nepotkal.
Pochopitelně že své kořeny má zejména ve čtivém dobrodružství, které C. S. Lewis v polovině minulého století napsal pro dětské čtenáře v Anglii. Sedmidílná série nemá tolik semknutý tvar, jak bývá obvyklé – kupříkladu u trilogie Pán prstenů jeho kolegy a přítele J. R. R. Tolkiena. Nejenže proto neškodí jednotlivé díly číst/poslouchat s větším časovým odstupem, nebo dokonce některý vynechat, ale sehrává to pozitivní funkci při opětovném odcházení a vcházení do kouzelného světa. Najednou nejde o dlouhoouuu pohádku, ale o sedm samostatných příběhů, každý s vnitřní dramaturgií, která nás od expozice postupně provede až po finále.
Nicméně výše uvedené by vlastně stejně tak mohlo vžití posluchače retardovat, už proto, že některé postavy se vracejí a některé události jsou si vzájemně podobné. Při vědomí, že série má svou cílovou skupinu mezi dětmi, dává Lewisova strategie smysl – a věřím, že musí fungovat výborně.
S cílovkou se pojí i literární styl. Absentují rozvitější dějové linie, lze kupříkladu rozpoznat, že svět okolo Narnie, svět, který stvořil lev Aslan, má mnoho a mnoho světů/zemí, obrovskou historii, ale autor o ní hovoří pouze, je-li to nezbytně nutné a spíše v náznacích a stručně. Neztrácíme se ani při pochodech, cestách, vždy máme jasně určený směr či cíl. Postavy jsou svým věkem i vnímáním světa jednodušší, nekoná se složitá psychologizace, a pokud prochází hrdinové duševním vývojem, je velmi patrný na činech a vyvěrá z událostí, které postavy zažívají a čtenář/posluchač s nimi.
Popis se omezuje pouze jen na to nutné, nekošatí se, na stranu druhou umí občas velmi květnatě zhmotnit lokality, protože jde přeci jen o fantaskní svět, o kterém nejedno dítě sní.
Rozepisovat se o jednotlivých dílech, co se v nich odehrálo, jaké postavy v nich vystupují, nepovažuji za důležité. Už proto, že s menší znalostí prostředí vás svět Narnie může uchopit mnohem intenzivněji. A vlastně, s ohledem na fakt, že jsem poslouchal jeden díl za druhým, úplně si ani neuvědomuji některé předěly, respektive, některé situace neumím přesně začlenit do konkrétního dílu série, a to i přesto, jak jsem psal výše, že mohou díly existovat dost odděleně.
Kvalitativně je celá série velmi vyrovnaná, vlastně lze uvažovat pouze o drobném kolísání, zvláště mezi třetím až pátým dílem, směrem dolů, jinak žánrově Letopisy Narnie splňují to, co bych od takové literatury očekával. A nijak mi nepřekáží jasná a důrazná alegorie, skrze kterou Lewis překlápí biblické motivy (ale i ty z Antiky). Křesťanský podtext mi naopak přijde sympatický. Oceňuji autorovu schopnost mnohé komplikovanosti víry zachytit v rámci dobrodružné fantasy. Snad jen ten konec mi v něčem asociuje podivné finále seriálu Ztraceni, ale nechci prozrazovat
Už jsem to ve svých recenzích několikrát uvedl: pozitivní hodnocení může být ještě lepší, když knihy hodnotím ve vztahu k jejich zvukové podobě. Platí to i u Letopisů. Absentuje zde sice hudba a jakýkoliv zvukový doprovod, nádherně barevný hlas Miroslava Táborského však všechno zaplní – a právě díky němu se mi tak Letopisy líbí. Přijde mi, že je Lewis vyloženě psal proto, aby se jeho knihy četly nahlas dětem z úst rodičů. Že má text skladbu a složitost (resp. jednoduchost) vět a jejich spojení ideální do úst, aby to i usínající děti zvládly vnímat a chápat.
Pokud jste tedy Letopisy Narnie ještě nečetli, nedělejte to. Poslechněte si je! Ideálně v jednom kompletním balíčku.