Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Nestárnoucí klasika tuzemské paranoie

Datum: 

Autor recenze: 

Ucho
Ucho

Jedna noc ve společnosti nešťastného manželského páru: prominentních straníků v totalitním Československu snažících se přežít čistky v padesátých letech. Dvojici dožene do mezní situace nejen nefunkční manželství, ale hlavně přítomnost vozu tajné policie venku na ulici a odposlechu – ucha – přímo v domě. Hodinovou orwellovsky dystopickou audiohru, která je nesmírně silnou adaptací neméně působivé filmové povídky Jana Procházky, vydal v režii Lukáše Buriana Cosmopolis.

V hlavních rolích účinkují Lucie Vondráčková a Milan Enčev.

Filmová povídka Ucho Jana Procházky – známého jinak především románem Kočár do Vídně, přičemž obě zmíněná díla režíroval ve filmové adaptaci Karel Kachyňa – vznikla jako předloha pro film již na konci šedesátých let. Když Kachyňa Procházkovu obžalobu zrůdných praktik komunistů v roce 1970 natočil, společenská situace se změnila a film putoval rovnou do trezoru. Diváci si na tento mistrovský kus, v němž zazářili Radoslav Brzobohatý s Jiřinou Bohdalovou, museli počkat až do roku 1990. Toho se Jan Procházka nedožil, stejně jako knižního vydání Ucha – k prvnímu došlo roku 1976 (pět let po autorově smrti) v exilovém nakladatelství Index, druhé – a pohříchu zatím jediné neexilové – vydání připravilo nakladatelství Art-servis v roce 1990.

Že má Procházkův text stále co nabídnout a ani po letech neztratil na síle a naléhavosti, dokládají dnes namísto knižních vydání audiální dramatizace. První vydal již roku 2012 Radioservis, v ní se ústředních rolí ujali Igor Bareš a Ivana Plíhalová. Další dramatizaci připravilo letos vydavatelství Cosmopolis, přičemž samotná nahrávka vznikla v tvůrčím týmu Audiopohádkáři CZ. Obě zmíněné dramatizace Ucha přitom zpracovávají Procházkův text pro audiální adaptaci upravený Lenkou Procházkovou – spisovatelkou a jednou z autorových dcer.

Lucie Vondráčková v nově vydané audiohře Ucho v úloze protivné Anny exceluje od první minuty a s někdejší rolí Jiřiny Bohdalové ve filmové verzi je přinejmenším srovnatelná. Její pojetí postavy balancuje na hranici přehrávání, což však dobře koresponduje s naprostou vypjatostí situace, v níž se ocitla, a její výkon – od počátku podávaný s nepřeslechnutelným nasazením – je místy dechberoucí. Škála Anniných emocí se pohybuje hlavně na různých úrovních hysterie, strachu a jedovatosti, přičemž nečekanými přechody mezi jednotlivými emocemi a jejich odstíny proplouvá Vondráčková s grácií, a hlavně s velkou mírou autenticity.

banner 1200x150

Milan Enčev – v roli jejího zpočátku otráveného manžela Ludvíka – Vondráčkové zdatně sekunduje, avšak i on dává již od počátku tušit, že se posluchač může těšit na pořádně tíživé drama, v němž bude své kolegyni rovnocenným hereckým partnerem. Jeho postava projde o něco málo nečekanějším a pestřejším emočním vývojem, Enčev si proto může zpočátku dovolit být zdrženlivější, aby později o to více posluchače překvapil, když repertoár svých emocí vydatně doplní o různé odstíny strachu, rozčilení a nekontrolovaného vzteku nebo o bodrou žoviálnost či patolízalství poháněné pudem sebezáchovy.

Nejdůležitější je však otázka, jak Vondráčková a Enčev ladí dohromady, jak je uvěřitelný jejich manželský pár odposlouchávaný StB a zažívající možná nejhorší noc ve svém životě, která paradoxně připadla na jejich desáté výročí svatby. Zpočátku oba herci znějí jako slušně se doplňující dvojice, velmi brzy se však ukazuje, že jejich souhra je ještě lepší, než jak se jevila v úvodní scéně. S postupným vyhrocením situace nabírá duo Vondráčková–Enčev na intenzitě nejen ve vlastních rolích, ale hlavně v jejich propojení. Kdo zná původní film, bude dost možná ke každému novému obsazení přistupovat opatrně, ostatně Bohdalová a Brzobohatý jsou v Kachyňově Uchu nezapomenutelní. Přestože původní Annu s Ludvíkem lze překonat jen těžko, dvojice v aktuální audiohře se rozhodně stydět nemusí, neboť jejich výkon je ve výsledku skutečně obdivuhodný.
 

 

Dvojici v malé na emoce skoupé roli estébáka doplňuje producent nahrávky Filip Mareš, který sice nedostává prostor vedle ústřední dvojice výrazněji vyniknout, avšak právě jeho rezervovanější vystoupení dobře kontrastuje s ohňostrojem expresivních scén a jakékoli jiné pojetí by bylo rušivé, a tedy chybné.

K budování atmosféry strachu, nejistoty a nevyhnutelné paranoie vedle brilantních hereckých výkonů přispívá i práce s hudbou (jejímž autorem je Zdeněk Berry Beran, jenž se zároveň ujal střihu a zvukové postprodukce), která svými tóny navozuje výše zmíněné pocity a zaznívá v pasážích, u kterých by měl posluchač zbystřit – neboť se právě děje něco zásadního, co v některých případech postavy ještě netuší, ale pro recipienta je zásadní, aby nastražil uši. Na jiných místech, především v závěru, pak použité hudební motivy slouží k přiléhavému dokreslení celkově ponuré atmosféry.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Svou variaci na námět parodické opery Johna Gaye napsal Václav Havel na výzvu Činoherního klubu. Jenže když ji v roce 1972 dokončil, bylo jasně, že naděje na uvedení Žebrácké opery v pražském divadle byla příliš iluzorní. Po závanu svobody šedesátých let vstupovala země do časů tuhé normalizace a předložit publiku obraz společnosti fungující na principu…
Neseme vám noviny a s nimi hru o narození Ježíška, kterou si kdysi sobě pro radost hrávali o Vánocích prostí venkované. Text plný kouzelné naivity a lidových koled pro moderní divadlo oživil teatrolog Jan Kopecký: Tuto vánoční hru jsem nalezl v pozůstalosti onoho Venceslava Metelky z Pasek u Vysokého nad Jizerou, jehož zápisky inspirovaly Karla…

Recenze ze stejného žánru

Pojem „seriál“ asociuje mnohým nejčastěji televizi, poučení posluchači však vědí, že řada atraktivních děl je zpracována do podoby seriálů rozhlasových. Této disciplíně se rozhlas věnuje s nadměrnou pečlivostí a právem tak mnohé seriály patří do zlatého fondu: Vojna a mír, Já, Claudius, Pan Kaplan má stále třídu rád a jiné. Veliké oblibě se těší seriály…
Představte si: Německo neprohrálo 2. světovou válku, Říše expanduje, a v roce 1964 se připravuje na oslavy pětasedmdesátin Adolfa Hitlera a návštěvu amerického prezidenta. Tehdy ovšem začnou mizet vysocí činitelé. Jaké tajemství Velkoněmecké říše zločiny skrývají?
Inscenování her věhlasného Williama Shakespeara má v českém rozhlasovém prostředí bohatou tradici. Co se dochovaných nahrávek týče, mnoho jich vznikalo zejména v 50. a 60. letech minulého století, několik jich bylo natočeno i v dekádě následující. Osmdesátá léta už tak plodná nebyla – v Československém rozhlasu vznikla pouze jediná shakespearovská inscenace, Král Lear. Nahrávku z…
Autor humoristických knih, vtipných průvodců židovskou kulturou, ale také třeba filmových scénářů Leo Rosten je u nás známý především svými knihami o studentovi newyorské večerní přípravné školy pro dospělé Hymanu Kaplanovi. Kniha Pan Kaplan má stále třídu rád se u nás dlouhodobě těší obrovské popularitě, hrávalo se tu také muzikálové zpracování, vyšla též audio dramatizace.

Dále od recenzenta

Těžko si představit alespoň svátečního čtenáře, který nikdy neslyšel o Virginii Woolfové, britské spisovatelce, intelektuálce a jedné z nejvýznamnějších představitelek modernismu a patrně také jedné z nejdůležitějších literárně činných osob dvacátého století. Posluchači audioknih mají však doposud možnosti vcelku omezené. Částečné nápravy se jim teď dostává díky vydavatelství Supraphon, jenž letos připravilo jeden z vrcholů…
Francouzského spisovatele Julese Vernea netřeba dlouze představovat. Autor, který od poloviny devatenáctého do počátku dvacátého století napsal více než 70 knih, je považován za klasika dobrodružné četby pro mládež, jednoho ze zakladatelů (či předchůdců) moderní literární fantastiky a jako příslovečná brána k fantasknímu „pocitu úžasu“ slouží jeho romány už celým generacím.
Dech – jedna z nezastupitelných životních funkcí a zároveň automatická a často přehlížená činnost. Proč bychom svému dýchání měli věnovat mnohem více pozornosti, než většina z nás dělá, se rozhodl vyzkoumat a sepsat americký žurnalista a bestsellerista James Nestor. Jeho knihu Dech vydalo minulý rok brněnské nakladatelství Host, audiální podoby se v letošním roce ujalo vydavatelství Progres Guru,…
Tuzemská literární fantastika zažívá v posledních letech malou renesanci a hřeje se na výsluní čtenářského i kritického zájmu, dostává se jí mediálních ohlasů a troufám si tvrdit, že právem. Mezi českými autory a autorkami nacházíme mnoho velice kvalitně píšících person, jednou z nich je i Michaela Merglová, která letos vydala více než zdařilý román Prázdnota.

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
Přejít nahoru