první webový magazín o audioknihách

Žádné prameny nemluví pravdu a některé prameny lžou

Datum: 

Autor recenze: 

Srdce Evropy
Srdce Evropy

Překladatelka a spisovatelka Pavla Horáková se na tuzemské literární scéně uchytila již svými předešlými počiny, především románem Teorie podivnosti, za který v roce 2019 obdržela ocenění Magnesia Litera. Ve své nejnovější knize Srdce Evropy se vydává cestou vzpomínek své prababičky. Zápisky Kateřiny Jakubíčkové z prvních poloviny dvacátého století předkládá pohledem hrdinky Anežky, která uprostřed současné Vídně odhaluje zákoutí nejenom česko-rakouských dějin.

Fragmenty pamětí se už dříve objevily v některých médiích, například v časopise Malovaný kraj, na rozhlasové Vltavě nebo v knize Zum Befehl, pane lajtnant…, kterou Pavla Horáková napsala se svým kolegou Jiřím Kamenem. První ucelený soubor zápisků se ovšem objevuje až nyní v románu Srdce Evropy a autorka přiznává, že látku ještě nevyčerpala a má s ní další plány.

Nedlouho po vydání tištěné verze se Srdce Evropy pod značkou vydavatelství OneHotBook a v režii Hynka Pekárka dostává k publiku i jako audiokniha. Kromě závěrečného slova, které namluvila sama Pavla Horáková, propůjčily hlasy její hrdinkám Johanna Tesařová a Petra Bučková. V téměř patnáctihodinovém vyprávění tak ožívá nejenom příběh autorčiny prababičky, ale i samotná historie. Zatímco posloucháme paměti Kateřiny Jakubíčkové, hrdinka v současnosti je zasazuje do širšího historického i osobního kontextu, díky čemuž vzniká komplexní obraz nejenom samotné Vídně ve dvou érách.

Na začátku k posluchačům promlouvá Petra Bučková jako autorčino alter ego, učitelka Anežka, která cestuje do Vídně, aby kopírovala Kateřininy stopy. Stává se tak průvodkyní, která barvitě odhaluje střípky minulosti i současnosti této evropské metropole. Díky svému melodickému hlasu a citlivému přednesu lehce zprostředkovává obrazy jak moravského venkova, tak pulzujícího města. Bere posluchače na výlet starými ulicemi, na tiché hřbitovy i do kaváren.

Bučková je v tomto směru příjemně přesvědčivá. V intimním kontaktu s posluchačem se mu svěřuje se svými myšlenkami, jindy, když je to potřeba, se mění na skutečnou učitelku, která zapáleně přednáší celou řadu faktů. Právě veliké množství faktografického materiálu, jmen a názvů, které se v knize objevují, z ní dělá víc beletrizovanou učebnici dějepisu než obyčejný román. To sice nemusí být na škodu, ale takové kvantum informací může posluchače udolat. Tomu však projev Petry Bučkové zabraňuje. Nepůsobí monotónně, nestíhá nudit, právě naopak, vzbuzuje v publiku skutečný zájem. 

banner 1200x150

Anežčinu dějovou linku podporuje Johanna Tesařová, která cituje Kateřininy zápisky. Vzpomínky vnímavé a bystré ženy působí v jejím podání obzvlášť sugestivně. Narátorka velmi emotivně, s nadšením i s dávkou nostalgie, vypráví příhody z vesnice Kozojídky i z Vídně. Autenticitu umocňuje i použité slovácké nářečí. Recipient tak nabývá dojmu, že místo audioknihy poslouchá přímo babičku, která vzpomíná na dávná léta.

Hudební složka je poněkud minimalistická, ale funguje podobně úderně jako samotné vyprávění. Kromě typických valčíkových motivů je tvořena také reálnými nahrávkami. Například ve scéně, kde Anežce její průvodce Štěpán pouští komickou písničku, kterou tvoří příjmení na jednoduché V s jasně českým původem, je tato skladba přímo včleněna do vyprávění. Zážitek tak není posluchači zprostředkován nepřímo, ale cítí ho na vlastní kůži.

Audiopodoba Srdce Evropy je kvalitně provedená i informačně přínosná směs fiktivního příběhu a memoárů. Projev každé z interpretek zcela koresponduje s danou časovou etapou, což pomáhá dosáhnout autentičnosti díla. Tu podtrhují i vhodně zvolené hudební vsuvky. Spolu s pečlivou režií to dohromady dává pozoruhodný posluchačský zážitek.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

KAM AŽ JSME SCHOPNI KVŮLI TOMU DRUHÉMU ZAJÍT? Daniela vyrůstá v rodině, kde ji místo lidí objímají úzkosti. Ty přicházejí s podivnou pravidelností — každý srpen. Slunečné dny pro ni nejsou příjemné, nýbrž bolestivé.
Nový román držitele Man Bookerovy ceny je příběhem lásky mladého studenta a stárnoucí ženy se všemi důsledky, které přináší životům obou protagonistů. Stejně jako většina autorových románů je rozdělen do tří chronologicky následných částí, vyprávěných unikátně v první, druhé a třetí osobě. Jejich pomocí autor odhaluje a prohlubuje pohled na osudový vztah.

Recenze ze stejného žánru

Americký prozaik a častý host českého Festivalu spisovatelů Michael Cunningham se proslavil především románem Hodiny, za který dostal Pulitzerovu cenu a který byl úspěšně zfilmován, ale byla by velká chyba nevěnovat pozornost i jeho ostatní tvorbě.
Jestliže je základním znakem literární postmoderny nejednoznačnost na mnoha úrovních, a to včetně nejednoznačnosti samotné definice, můžeme tvrdit, že tvorba Jáchyma Topola představuje jeden z jejích vrcholů. Jeho v pořadí čtvrtý román Kloktat dehet původně vydaný u Torstu v roce 2005 se právě dočkal audioknižního zpracování a rozšířil tak nabídku plnohodnotných zvukových titulů o třetinu.
Bohumilův svět je prostý a zároveň obyčejně laskavý. Nebo spíš neobyčejně? Prostá lidská nezištná pomoc a ochota pomoci neznámým lidem pro většinu z nás už dnes tak samozřejmá není. Neděláme si ale ten náš svět někdy sami zbytečně složitý? A umíme se k jednoduchosti ještě vrátit? Po oblíbených ženských hrdinkách Agnes a Božidaře tentokrát Veronika…
Příběh nazvaný 63letým ukrajinským autorem Andrejem Kurkovem Šedé včely se odvíjí, jako když se utahuje šroub. Konflikt v Donbasu, který přerostl do rozměrů, které již nelze ignorovat, vyhání včelaře Sergejiče z domova, aby uchránil svá včelstva a dopřál jim po zimě střelbou nerušenou cestu za potravou. A to v lednu 2022 na Krym.

Dále od recenzenta

Petra Štarková nepatří mezi klasické autory české fantastiky. Její tvůrčí záběr je o hodně širší: Jako vystudovaná a praktikující psycholožka se podílela na několika knihách z edice Má to háček, ve kterých vystupují dětští hrdinové potýkající se s různými problémy, jako například autismus, nebo cukrovka. Na kontě má také knihu o psychologii určenou dětem a encyklopedii, která…
Český spisovatel Petr Boček, původním povoláním pedagog, později odborný archivář a historik, je autorem mnoha povídek a několika knih s hororovými prvky. Svým románem Mízožravci z roku 2019 trochu navazuje na díla ve stylu To od Stephena Kinga, přesto však do příběhu vnáší svůj nezaměnitelný rukopis. Poměrně útlá knížečka je plná temných událostí, svérázných postav a děsivých…
Debut argentinské spisovatelky Agustiny Bazterricy s názvem Znamenitá mrtvola se po celém světě setkává s rozporuplnými reakcemi. K tomuto dystopickému románu se vážou takové přívlastky jako „šokující“, „nechutný“, „kontroverzní“, „úchylný“ nebo „zvrácený“. Navzdory tomu – nebo možná právě proto – si prvotina v roce 2017 odnesla vítězství v prestižní literární soutěži Clarín. 
1 2 3 6

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Srdce Evropy
Pozoruhodný dialog dvou vyprávěcích hlasů, které dělí více než sto let. Z naší přítomnosti se ozývá učitelka Anežka, která se snaží vyznat ve vlastních zmatcích i v nepřehledné době. Zároveň přemýšlí nad rukopisnými paměťmi moravské venkovanky Kateřiny, svérázné, sebevědomé ženy, která nedostatek formálního vzdělání vynahrazuje vrozenou bystrostí a vnímavostí. Mezi mnoha tématy, jež obě roviny vyprávění spojují, vyniká jedno: fascinace, kterou obě ženy pociťují tváří v tvář Vídni, tomuto zvláštnímu amalgámu světáctví a provincialismu, hektické současnosti a nostalgie po nenávratně uplynulé minulosti, cizího a důvěrně známého – a svého času také druhému největšímu českému městu.
Přejít nahoru