Vyhledat
Jaroslav Plesl (foto: Tereza Špetlíková, naposlech.cz)
Jaroslav Plesl (foto: Tereza Špetlíková, naposlech.cz)

Velké válečné konflikty minulého století byly a jsou silným tématem literárních děl. První světovou válku na vlastní kůži zakusil i Erich Maria Remarque – výjimečný spisovatel, pacifista a otevřený odpůrce pozdějšího nacistického režimu. Jeho slavný román Na západní frontě klid právě v režii Michala Bureše natáčí jako audioknihu herec Dejvického divadla Jaroslav Plesl.

Proč myslíte, že je první světová válka stále zajímavým tématem?
Na západní frontě klid popisuje ještě takovou tu válku v nejhorším slova smyslu – muž proti muži. Ti kluci proti sobě bojovali na bodáky, v zákopech trčeli měsíce, roky, v bahně, v zimě, ve vedru, za nelidských podmínek. Remarque je brilantní nejen jako spisovatel, ale i jako novinář, díky čemuž má jeho román obrovský dokumentaristický rozměr.

Jaké bylo vaše první setkání s Remarqem?
Já jsem Na západní frontě klid četl asi v šestnácti. Tenkrát mě zajímaly jiné věci, ale tím, jakým způsobem Remarque popisuje nejen bitevní scény, ale třeba i krajinu, nebo jak mluví o vztazích, o přátelství, o všem, co tam ty kluky provázelo, jak popisuje strašlivé zážitky těch jednotlivých smrtí, ale třeba i ty zábavnější okamžiky, jak tam spolu putují, přeplavou řeku a jdou za holkama, jak se setká doma s maminkou, otcem, tak to vše je nejenom popisováno s dokumentární pregnantností, ale i s velkým citem a s lidským rozměrem. Ten přesah se mě velmi dotýkal a často mě zasáhnul tak, že jsem skoro nemohl číst.

Takže jste byl na dnešní četbu připraven?
Tenkrát jsem neměl šanci tento román docenit a vstřebat. Teď, když jsem se na něj připravoval, jsem byl nadšený, že ho můžu dělat. Přistupoval jsem k němu s velkým respektem, protože to není lehká literatura. Kniha je psaná novinářským způsobem, až deníkovou formou, a to je interpretačně těžké. Věty bývají často krátké, hodně sdělné, a to není jen tak.  Jsem moc rád, že si producent Martin Pilař s režisérem Michalem Burešem vybrali jako interpreta právě mě. Doufám, že jsem alespoň částečně schopný postihnout všechny vrstvy románu. Je to mistrovské dílo.
 

banner 1200x150

Jaký je váš osobní vztah k válečné historii?
K historii mám hluboký vztah a jsou okamžiky, kdy ji mám radši než herectví. Ale zrovna třeba militárie mě na hradech a zámcích zajímají úplně nejmíň. K historickým zbraním mám vztah jen jako k artefaktům, obdivuji víc jejich řemeslné zpracování než účel, kvůli kterému vznikly. Jsem spíš pacifista, a proto bylo pro mě v tomto románu daleko důležitější zabývat se tím, co ten hrdina prožívá, jaké má vztahy. Pro mě to není román o válce, ale o přátelství, hrdinství, o vztazích mezi lidmi, v rodině. Tím je vlastně velmi aktuálním. To, s jakou přesností, do jaké hloubky a s jakým až filozofickým rozměrem se Remarque prostřednictvím postavy Paula k věcem staví, je až dech beroucí.

Jaké myslíte, že román v lidech vyvolává pocity, jak na ně působí?
Ten příběh musí posluchače strhnout. Román tvoří několik vrstev, do kterých se nemusíte ani snažit nějakým způsobem prolamovat, vtáhne vás do nich sám. Najednou se ztotožníte s hlavním hrdinou, s celou tou dobou, a proto na vás tak intenzivně působí. Doufám, že posluchač bude často zasažený, ačkoliv my jsme se snažili tu knihu nedojit. Jakmile jsem propadal do nějakých emocí, vracel mě Michal Bureš zpátky a snažili jsme se to udělat více s nadhledem, moderním způsobem.
 

 

Datum: 

Autor recenze: 

Audioknihy ze stejného žánru

Jak spravedlivý je svět, v němž o celém tvém životě rozhodne krádež jednoho bochníku chleba? Radoslav Brzobohatý jako Jean Valjean v rozhlasové dramatizaci úspěšného románu Victora Huga.
Rozsáhlá čtyřdílná románová epopej Vojna a mír se odehrává na pozadí rozhodujících historických událostí (válka s Napoleonem I. Bonapartem, 1769-1821), zejména jeho tažení do Ruska roku 1812, požár Moskvy a ústup francouzské armády).
Robby Lohkamp má s Ottou a Gottfriedem malou autodílnu s benzinkou. V nejistých časech Výmarské republiky je kamarádské podnikání drží nad vodou a umožňuje jim na silnicích projíždět vozy způsobem, po němž hrozí mastná pokuta. Mladík přespávající v penzionu u hřbitova by se přesto rád rozletěl daleko víc – třeba až ke světlům Ria de…

Rozhovory ze stejného žánru

Těžko si představit alespoň svátečního čtenáře, který nikdy neslyšel o Virginii Woolfové, britské spisovatelce, intelektuálce a jedné z nejvýznamnějších představitelek modernismu a patrně také jedné z nejdůležitějších literárně činných osob dvacátého století. Posluchači audioknih mají však doposud možnosti vcelku omezené. Částečné nápravy se jim teď dostává díky vydavatelství Supraphon, jenž letos připravilo jeden z vrcholů…
Je jen málo současných tuzemských divadelních fenoménů. Inscenace Divadelního spolku Kašpar v Divadle v Celetné Růže pro Algernon, ovšem patří mezi ně. Jevištní dramatizaci novely Daniela Keyese zvládli mnozí z nás vidět už kolikrát, možná i s půvabným „stínovým“ překladem do znakové řeči. Už od roku 1993 v ní v hlavní roli exceluje Jan Potměšil,…
Před vypuknutím Druhé světové války dopsal Stefan Zweig svůj melodramatický příběh, snad jako rozloučení s lidskou morálkou. Jako výpověď o mravnosti a cti, kterou může pohltit zbaběle netrpělivé srdce.
Nejednou jsem na tomto místě vyzdvihoval vydavatelství Radioservis za neúnavnou péčí, s jakou předkládá posluchačům archivní skvosty, ale i nové nahrávky z oblasti rozhlasové dramatiky a četby. Vedle produkce titulů na CD začal Radioservis prostřednictvím e-shopu Radiotéka nabízet i řadu rozhlasových nahrávek ke koupi v ryze digitální podobě. Jsou mezi nimi novinky, ale i často…

Další zajímavé rozhovory

Jindřiška Nováková
Rozhovory

Mám práci, která má smysl a naplňuje mě

AudioStory bylo založeno na začátku 90. let jako první soukromé audioknižní vydavatelství u nás. S jeho majitelkou, paní Jindřiškou Novákovou, jsme si proto povídali především ...
Číst dál →
Veronika Kubařová a Matěj Ruml (foto: Filip Jandourek, OneHotBook)
Rozhovory

Romeo a Julie ve 21. století

Veronika Kubařová s Matoušem Rumlem si spolu v Divadle v Celetné už zahráli Julii a Romea. Teď věnovali svůj hlas jiným tragickým milencům, jejichž láska ...
Číst dál →
Jana Plodková a Martin Myšička (foto: OneHotBook)
Rozhovory

Jak vznikal Pán ohně

U příležitosti vydání audioknihy Pán ohně přizvalo vydavatelství OneHotBook oba interprety ke společnému rozhovoru. Mluvili o postavách, které v audioknize ztvárnili, o čtení čínských výrazů, o ...
Číst dál →
Jan Vondráček (foto: Filip Jandourek, OneHotBook)
Rozhovory

Takové čtení do ouška…

Vydavatelství OneHotBook vyzpovídalo u příležitosti vydání audioknihy Sběratel kostí jejího interpreta Jana Vondráčka. Toho můžete znát nejen z Divadla v Dlouhé, z filmů a televizních seriálů, ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

Recenze této audioknihy

V kontextu vydavatelské činnosti OneHotBook působí Remarquova slavná próza takřka až nepatřičně. Literární klasika, kterou bychom spíše čekali u pozastavené (?) ediční řady Mistři slova vydavatelství Bookmedia, ovšem dostala pevné režijní vedení a procítěnou interpretaci.
Přejít nahoru