první webový magazín o audioknihách

Hledání jména ve fantaskním vlnobití

Datum: 

Autor recenze: 

Jméno korábu
Jméno korábu

Pavel Renčín patří mezi známá jména české fantastiky, ač občasně „zabloudí“ i k jiným žánrům, například do nebezpečné blízkosti literatury pro mladší čtenáře. Jeho již patnáct let stará novela Jméno korábu kombinuje oba zmíněné žánry, a přesto z autorovy poetiky poměrně vybočuje. Audioknihu připravilo v interpretaci Vojtěcha Hamerského vydavatelství Čti mi!

Pavel Renčín, spisovatel ověnčený mnoha žánrovými cenami, je čtenářům a posluchačům známý spíše jako autor městské fantasy a temněji laděných žánrů, jakými jsou thriller nebo horror. Mnohé recipienty jeho pozdějších děl by tak mohla autorova raná tvorba překvapit. Renčín debutoval žánrově těžko zařaditelnou knihou Nepohádka (2004), která – navzdory svému názvu – čerpala právě z poetiky pohádek a vyprávění pro mladší publikum, byť o čistě pohádkový příběh se skutečně nejednalo. Podobné lze napsat i o druhé autorově knize, tedy o titulu Jméno korábu, který publikoval v roce 2007, načež se o několik málo let později stal jedním z čelných postav tuzemské městské fantasy, a to, když začal vydávat sérii románů známou pod souhrnným názvem Městské války.

Jméno korábu možná patří k autorovým méně známým dílům, snad i proto se dočkalo audioknižní adaptace teprve nyní. Ve vydavatelství Čti mi! mu předcházela již zmíněná urban fantasy trilogie Městské války, kterou načetl Otakar Sovina. Prvním Renčínovým audioknižně zpracovaným dílem byl však ještě rok před Městskými válkami román Klub vrahů (knižně 2018) – prózu kombinující detektivku a thriller vydalo v audioknižní podobě v roce 2019 vydavatelství Tympanum, a to v interpretaci Jana Plouhara. Nejnovější audioknihy – ač jde o autorův zatím nejstarší audiálně zpracovaný text – se opět ujalo Čti mi! Četbu vydavatel svěřil Vojtěchu Hamerskému, který je znám spíše coby booktuber než audioknižní interpret. A ač není Hamerského přednes dokonalý, výslednou podobu Jména korábu lze označit za příjemné překvapení.

Jméno korábu je pohádkově laděný příběh pojednávající o putování bezejmenného kapitána (a jeho prazvláštních společníků) pátrajícího po vlastní minulosti a – mimo jiné – po jménu své dočasně bezejmenné lodi. Posádka zažívá různé fantastické příhody, odkrývající něco z autorovy téměř bezbřehé imaginace, přičemž skutečnost, že kromě lidí tu občasně vystupují a jednají jako postavy i koráb, personifikované moře, skaliska nebo třeba klobouk, se jeví ve světle autorovy rozpustilosti ještě jako poměrně všední. Spíš než s příběhem v klasickém pojetí, setká se posluchač s asociativním vyprávěním nahodilých příhod z plavby, které spojuje zdánlivá naivita, bezmála snová poetika a také osobitý, místy až montypythonovský smysl pro humor, který nenápadně probublává stopáží.
 
Hamerský čte Renčínovu novelu obecně vcelku příjemně, jeho dikce odpovídá náladě, jen poměrně silný přízvuk (ač o mnoho slabší, než u některých jiných interpretů spolupracujících se Čti mi!) je poněkud rušivý a hrozí, že pro některé posluchače by mohl být až nestravitelnou překážkou. Interpretace je ovšem i tak povedená, Hamerský si dává záležet, aby rozlišoval postavy i nálady, což se mu daří velmi dobře. Ač se v některých pasážích a dialozích může zdát, že mírně přehrává, není tomu tak: ve skutečnosti hraje s posluchačem stejnou hru, jakou rozehrál autor se svým čtenářem, a to hru na pohádku a čtení/poslech pro děti, které ovšem čtením/poslechem primárně pro děti není (byť i pro ně bude Jméno korábu určitě nezávadné ba naopak zábavné).
 

Jinými slovy, svým projevem dobře vystihuje jak pohádkovost příběhu, tak určitý nadhled v takovém přístupu k dílu, neboť Renčínova kniha se sice coby pohádka maskuje a ráda se tak tváří, ale ve skutečnosti jí není. A to, zdá se, Vojtěch Hamerský dobře chápe a podle toho text uchopil. Co se tempa týká, Hamerský nijak nespěchá a o trochu rychlejší přednes by neuškodil (spíš naopak), zároveň však interpret dokázal docílit efektu, že se v jeho podání poslech nijak netáhne, na čemž má pochopitelně svůj nezanedbatelný podíl i pestrost a naprostá nepředvídatelnost děje.
 
Za zmínku stojí i zvolené hudební předěly, které svou jemnou náladou a hypnotickými tóny velice libozvučně doplňují pohádkově-mytické pojetí, zdůrazňují snovou atmosféru a onu zdánlivou naivitu, přičemž mají stejnou funkci jako – do audioknihy nepřenosné – ilustrace, jimiž bylo původní, tedy knižní, vydání Renčínova příběhu doplněné.

banner 1200x150

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Velká Británie je vržena do víru průmyslové revoluce. Ulicemi se pohybují rozličné párou poháněné stroje šílených vědců, ale také věci mnohem temnější – nadpřirozené bytosti. A právě s nimi bojují sourozenci Kelbyovi – vyšetřovatelé ve službách královny Viktorie.
Paranormální detektiv Tomáš Kosek má problémů víc než dost. Nejenže dluží CIA službičku a musí pro ni vyřešit, proč se z amerických mariňáků stávají zombie, ale má na krku i pár hladových naštvaných démonů a bohyně, které získaly prastarou magii. K tomu mocného sumerského démona, jezinky a starou dobrou babu Jagu.
Tenhle chlapík s kytarou hraje jako o život… totiž o svůj život.     Kolikrát jste už o nějakém koncertu prohlásili, že to byl vskutku magický zážitek? Není proto divu, že na Zeměploše, kde magie opravdu existuje, může síla hudba přemoci dokonce i smrt. Tedy trochu jí pomohla Zuzanka, když zaskakovala za svého dědečka Smrtě, který…

Recenze ze stejného žánru

Literární činnost devětačtyřicetiletého Romana Bureše působí na české žánrové scéně jako velmi vítané a velmi osvěžující překvapení. Vedle potěšujících atributů, jakými jsou třeba výborná stylistika, pohrávání si s klišé a jejich boření nebo dokonalá kontrola nad templem vyprávění, totiž jeho texty nezřídka překvapují i notnou dávkou originality a často i zjevnou neochotou jít tou nejsnazší…
Superhrdinové žijí mezi námi. Někteří mohou zastavit vlak vlastním tělem, jiní si zapalují cigarety plamínky z konečků prstů, další mluví se zvířaty. Tenhle příběh ale není o superhrdinech. Tenhle příběh je o superpadouších, kterými může být každý z nás – ať meta či nikoli.
Åsa Larsson s Ingelou Korsell doposud napsaly pět dílů ze série PAX. Série určené malým, mladým čtenářům, současně však série natolik poutavě odvyprávěné, že jí dost možná nepohrdnou ani rodiče. A jak už to u severské literatury bývá, napětím a mrazivem se nešetří..
Bylo nebylo, za sedmero horami žily dvě děti, dvojčata Alex a Conner. Právě oslavily své dvanácté narozeniny a mezi dárky nalezly také babiččinu starou pohádkovou knihu. Tahle kniha ale nebyla jen tak obyčejná. Nejdříve začala polykat Alexiny pastelky, později učebnice a nakonec se probudila k životu zcela. Hádáte správně – Země příběhů spolkla také obě…

Dále od recenzenta

Francouzského spisovatele Julese Vernea netřeba dlouze představovat. Autor, který od poloviny devatenáctého do počátku dvacátého století napsal více než 70 knih, je považován za klasika dobrodružné četby pro mládež, jednoho ze zakladatelů (či předchůdců) moderní literární fantastiky a jako příslovečná brána k fantasknímu „pocitu úžasu“ slouží jeho romány už celým generacím.
Kdo by neznal Karla Hynka Máchu – přinejmenším jeho Máj nám byl všem vtloukán do hlav ve škole a – většinou nepochopen – zůstal v ní snad každému, kdo vyrůstal v české kotlině, byť většina si nejspíš vybaví jen úvodní verše. Kdo by rád škody napravil, má nyní možnost vrchovatou.
Autor humoristických knih, vtipných průvodců židovskou kulturou, ale také třeba filmových scénářů Leo Rosten je u nás známý především svými knihami o studentovi newyorské večerní přípravné školy pro dospělé Hymanu Kaplanovi. Kniha Pan Kaplan má stále třídu rád se u nás dlouhodobě těší obrovské popularitě, hrávalo se tu také muzikálové zpracování, vyšla též audio dramatizace.
Německý včelař Arimond miluje obyvatele svých úlů, rád se zaobírá jejich životem, vlastní rodinnou historií, a také děvčaty, a kdyby kolem zrovna těžkopádně nesupěly dějiny a s nimi druhá světová válka, možná by vedl vcelku normální život. Nejen, že by nemusel shánět peníze na léky protistátní činností při převádění Židů na nedaleké belgické hranici, ale…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Jméno korábu
Rozbouřené moře promočí člověka až na duši. Odplaví nános pozlátka i špíny a ukáže ryzost jeho srdce. Román Jméno korábu vypráví příběh, ve kterém šumí moře a naděje. Příběh o strastiplné cestě jednoho kapitána, který bude muset překonat strach i nenávist, bude se muset spolehnout na sílu přátelství, aby porazil beznaděj, bude muset obětovat mnohé, aby poznal jediné. Jméno svého korábu. Aby se mu to podařilo, musí však nejdříve najít sám sebe. Posaďte se, nalaďte se na vlny moře... putování začíná…
Přejít nahoru