první webový magazín o audioknihách

Hra o převlékačích kabátů

Datum: 

Autor recenze: 

Audiokniha-Elity
Audiokniha Elity

Audiotéka čím dál častěji vydává audiální adaptace původně divadelních her a také se stále více zaměřuje na původní audiotvorbu. Symbolicky tak převzala otěže od Radioservisu, který vydává vybraná díla z produkce Českého rozhlasu, ovšem nyní se orientuje především na archivní nahrávky. O tomto „posunu“ svědčí i přihlášky do cen Audiokniha roku, kdy do kategorie dramatizací bylo přihlášeno celkem pět nahrávek, všechny z produkce Audiotéky. Ty se tak automaticky dostaly do druhého kola.

Jedním z těchto titulů jsou i Elity, jejichž autorem je Jiří Havelka. Autor hru napsal na objednávku Slovenského národného divadla a v našich končinách se text uváděl v překladu a úpravě Martiny Schlegelové v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Havelka při psaní vycházel ze skutečných svazků StB a text strukturoval do samostatných, ale zároveň provázaných scén, které výborně ilustrují, jaký byl náš svět za komunistického režimu a jaký je nyní. To, co však mohlo skvěle fungovat na divadle (nebo by fungovalo ve filmu, protože scénář je skrz naskrz filmový), nefunguje úplně dobře v audiální verzi, a to především kvůli chybějící vizuální složce. 

Před posluchače jsou totiž kladeny dvě obrovské překážky. První spočívá už v tom, že divadelní text vznikl původně pro Slovenské národní divadlo a vychází tedy především ze slovenských reálií. Spoustu postav si tak český posluchač, narozený po roce 1989 a perfektně se neorientující v tehdejší historii, nedokáže v podstatě vůbec zařadit. Že Audiotéka titul obdařila spoustou doprovodných materiálů je skvělý počin, nicméně není zrovna ideální během poslechu textovou přílohu procházet. A zde přichází na řadu onen chybějící vizuální vjem. Díky němu to měli divadelní recipienti lehčí, protože si k postavě mohli přiřadit konkrétní obličej a mohli tak lépe sledovat vývoj postavy a její konání v průběhu času. V důsledku toho mnohem více vynikne motiv oněch titulních „převlékačů kabátů“, tedy lidí, kteří jsou schopni přizpůsobit se jakékoli situaci a hlavně jakémukoli režimu.

Druhou překážkou, která velice úzce souvisí s tou první, je obrovské množství postav, respektive hlasů, které třeba vystupují jen v jedné scéně. I ty jsou samozřejmě pro vývoj příběhu důležité, protože ukazují zrůdnost lidí a doby v širším měřítku. Po čase se však kvůli velké podobnosti mladých mužských hlasů začnete v postavách ztrácet a to hlavně proto, že si danou postavu nemůžete rychle spojit s konkrétním obličejem. Závěrečná scéna, odehrávající se v dnešní době, k ujasnění toho kdo je kdo příliš nepomáhá. 

Tvůrčí tým v čele s režisérkou Belou Schenkovou si určité problematičnosti převedení Elit do audiální podoby uvědomoval a snažil se posluchačům alespoň trochu pomoci postavou Pozorovatele v podání Petra Lněničky, který uvádí každou scénu a představuje jednající postavy. Podobný princip je použit i v Havelkově oceňované audiohře Agent, jímž autor jednoduše a nenásilně umožnil posluchačům, aby se v příběhu ani na chvilku neztráceli. V Elitách ale tato postava nefunguje. Sice se od ní dozvíme, kde se scéna odehrává a kdo v ní vystupuje, ale to je bohužel všechno. Chybí jakákoli přidaná hodnota, takže Pozorovatel je v tomto případě jen jakousi pomocnou berličkou. Nicméně je třeba také říct, že postava Pozorovatele mimotextově odkazuje na zápisy ve složkách různých policejních aparátů (nejen StB), což je skvělý motiv. Škoda jen, že nebyl dotažen do konce jako právě u Agenta

banner 1200x150

Elity interpretům nenabízí mnoho prostoru k audiálnímu herectví, i tak lze ale na malém prostoru vyniknout. Daří se to zejména zkušenému Jiřímu Vyorálkovi, který se umně přizpůsobuje hlasovým změnám, stejně jako se jeho Generál přizpůsobuje režimům. Zajímavý je také projev Richarda Stankeho, který je spíš známý slovenským posluchačům, jehož Příslušník 1 dokáže být zároveň „milým strejdou“ stejně jako hrůzu nahánějícím agentem. Elity měly co do tématu a herecké interpretace obrovský potenciál, který však tvůrci z Audiotéky nedokázali pořádně využít. Stala se z nich jen jakási skica bez ambicí apelovat na posluchače, což jistě původní autorův záměr nebyl.

Recenzovaná audiokniha: 

Audioknihy ze stejného žánru

Francis Scott Fitzgerald, „autor jazzového věku“, dokázal jedinečným způsobem zvěčnit atmosféru prvního poválečného desetiletí v USA. Ve svém nejznámějším románu Velký Gatsby vypráví příběh velké…
Kdo vraždil? Byl to vůbec člověk, nebo symbolický černý jezdec, o němž se v kraji tradují ústně vyprávěné historky.. Strhující drama nemilosrdného vyvraždění statkářské rodiny…

Recenze ze stejného žánru

Díla o lásce, která je silnější než smrt, jsou stejně stará jako literatura sama a můžeme je najít v kánonu mnoha světoznámých spisovatelů. Jedním z…
V první polovině roku 2017 mohli být posluchači Dvojky Českého rozhlasu každé nedělní dopoledne hosty u Karla Čapka. Pětadvacetidílný reportážní seriál, který tehdy připravoval jeho…
Někdejší raketový nástup soukromých knižních velkovydavatelů typu Iva Železného a komerčních televizí (zvláště té, která je spojena s dalším Železným, generálním ředitelem Vladimírem) ukázal o českém…

Dále od recenzenta

V březnu 2006 uvedla produkční společnost Sergeart divadelní hru s názvem Lordi, která vznikla na základě korespondence mezi spisovatelem Oscarem Wildem a novinářem, kritikem a jedním z jeho…

Další lákavé recenze

Rita Heyworthová a vykoupení z veznice Shawshank
Recenze

Dávkování naděje ve střídmém tempu

Příběh o mladém bankéři Andym nepatří mezi zcela tradiční “kingovky”. Čtenářům, zvyklým na plíživé budování napětí (až hrůzy), autor ve střídmém tempu dávkuje radost ze ...
Číst dál →
Velky-Gatsby-Leda
Recenze

Velký Gatsby bez jazzu

V květnu tohoto roku měl v českých kinech premiéru nejnovější snímek režiséra Baze Luhrmanna Velký Gatsby podle románu Francise Scotta Fitzgeralda. Málokdo mohl uniknout mediální ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Detektivka podle Aleše Vrzáka

Rozhlasovou podobu románu Joa Nesbøho Nemesis uvedl Český rozhlas letos v květnu a červnu na stanici Vltava. Po šest nedělních večerů jsme měli možnost sledovat ...
Číst dál →
Audiokniha-Nemesis-Jo-Nesbo
Recenze

Příslib návratu dobré rozhlasové detektivky

Během šesti květnových a červnových nedělí roku 2013 měli posluchači stanice Vltava příležitost vyslechnout v premiéře detektivní seriál podle románu Nemesis z pera Joa Nesbøho. ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Přejít nahoru