Vyhledat

první webový magazín o audioknihách

Rozpačitý příběh oživlého Hitlera

Datum: 

Autor recenze: 

Už je tady zas
Už je tady zas

Otevřete-li si internetový prohlížeč a do některého vyhledávače zadáte sousloví Už je tady zas, zaručeně vám jako první vyjede anotace stejnojmenného bestseleru německého novináře a spisovatele Timura Vermese, popř. možnost nákupu.

Proto k ději skutečně co možná nejstručněji. Satirický román si pohrává s otázkou, co by se stalo, kdyby Adolf Hitler nezemřel, resp. kdyby hibernoval a probudil se po šestašedesáti letech v současném Německu roku 2011. Získal by soukmenovce? Zorientoval by se v demokatickém světě? Naučil by se používat a využívat moderní technologie? Ovládl by mediální pole? Ovládl by německý lid? Na tyto otázky vám neodpovím a kniha vlastně také ne – pouze mnohé bravurně a vtipně naznačuje. Mohlo by se zdát, že je silně neetické vtipkovat na toto téma, dovedu si i představit, že vyjít u nás podobná kniha např. o oživlém Gottwaldovi, vyvolá její přijetí rozporuplné ohlasy. Sice nevím, jak byla kniha přijata v Německu, ale dovedu si představit, že stane-li se z knihy bestseller, musí být společností přijímána kladně. Ostatně, Německo se s dobou nacismu vyrovnalo mnohem lépe a důstojněji, než naše země s dobou totality, jak je bohužel čím dál tím víc vidět. Nicméně, zpět k románu.

Jak jsem řekl, jedná se o satiru, ale velmi sžíravou a krutou satiru, odvažuji se tvrdit, že bohužel i do jisté míry reálnou. Vermes si plně uvědomuje, jaký vliv mají média na prezentaci čehokoli, i naprosté zrůdnosti, je-li předložena jako něco přínosného, popř. bizarního. Toto vše vnímavému posluchači musí vytanout na mysli. V tom je ta krutost, díky které recenzent nemohl audio verzi knihy o délce 10 a půl hodiny vyslechnout v tahu, ale byl nucen přerušovat, čili poslech se velmi protáhl. Nicméně, nelze určitě litovat stráveného času. Svižný překlad a "totální" nasazení čtece, herce Miroslava Táborského, veškerou krutost vyvažují.

U tak rozsáhlé četby, interpretované navíc pouze jedním hercem, často hrozí sklouznutí k monotónnímu pojetí. Zde tomu tak naštěstí není. Drobné nájezdy, kdy slyšíme, že herec čte dlouho a z projevu máme pocit, že by si měl dát pauzu a odkašlat si, tu sice občas nastanou, ale Táborského odhodlanost při četbě projevů, či v dialogických částech, vše zachraňuje. O to krutější a zároveň vtipnější se kniha stává. Nutno dodat, že zmíněná výtka není rozhodně chyba M. Táborského, ale je dána absencí režiséra odborníka, tedy odborného dohledu, který hlídá kondici čtece. Dalším zvukařským nešvarem jsou neodborné střihy, často např. slyšíme za sebou dvě nadechnutí, chvíli slyšíme, jak už má herec dost, rázem ožije, rázem zní jeho hlas víc vlevo, za chvíli zase víc vpravo. Kdyby se jednalo apriori o knihu, natáčenou k vydání, musím tyto pro mnohé asi neslyšitelné nešvary hodnotit, jako naprostý amaterismus.

Je však podstatné ozřejmit, že audiokniha Už je tady zas, byla původně natáčena pouze pro potřeby nevidomých uživatelů zvukové knihovny (KTN), se kterou se dohodl vydavatel, nakladatelství Tympanum, na spolupráci. Díky jejich charitativně pojaté edici Načteno vycházejí přejaté nahrávky původně určené slepcům. Nic proti této zásluze, je to určitě vstřícný, ale zároveň i trochu líbivý krok, bohužel s nepromyšlenou dramaturgií. Jistě, vydat se cestou bestselerů (knihy D. Browna, Tolkienův Hobit, atd., atd.) má něco do sebe. Vedle toho jsou vydáváni osvědčení autoři typu Agathy Christie, ovšem načtené před několika desítkami let, navíc lidmi, kteří už dneska třeba nežijí a kteří, kdyby tušili, že jednou jejich práce spatří světlo světa před širokou veřejností, by se třeba při četbě více snažili. Nejde o to, že by byly knihy načítány špatně, ale pokud načítáte za hubičku pro určitou skupinu lidí a vaším cílem je této skupině kompenzovat sníženou možnost četby, načítáte určitě jinak, než kdyby vaší ambicí bylo knihu vydat. Ne všichni jsou takoví "borci" jako např. Bohumil Švarc, Rudolf Pellar, či hlasatel Richard Honzovič, kteří četli i pro nevidomé na výbornou. Netvrdím, že Miroslav Táborský snad nepatří mezi elitu interpretů, jistěže patří, ale z nahrávky je bohužel slyšet výše popsané. Proto musím říct, že jsem z této edice dosti na rozpacích. Náslech či propracovanější dramaturgie by neškodily. Chápu, že z komerčního hlediska je spíš podstatné, co vydat a nikoli v jaké technické a interpretační kvalitě. Ale přiznejme si, není to poněkud krátkozraké?

banner 1200x150

Nicméně, ať stále neplísním, jak jsem řekl, přes popsané nedostatky byla radost knihu vyslechnout a zrovna u tohoto titulu bude jistě dobře, když se audionahrávka dostane mezi víc lidí.

Recenzovaná audiokniha: 

Další recenze této audioknihy

Mělo to být zcela normální ráno. Berlín se probouzí do nového dne, s ním však na lavičce i jeden pán nápadně připomínající Adolfa Hitlera. Jenže on ho jen nepřipomíná, on jím je.

Audioknihy ze stejného žánru

Sborník, který vznikl jako inciativa nakladatelství v době krizového stavu republiky, vás zavede do nových fantastických světů – ať už mezi skřety, elfy a půlčíky jako povídka Staré vznešené časy od Františka Kotlety, nebo do světa technologických vymožeností jako Panenka Romana Bureše. Navštívíte futuristickou budoucnost v Sobotní směně Kristýny Sněgoňové, jeden prazvláštní magický chudobinec v…
Známý český herec Václav Kopta s lehkostí a nadhledem vzpomíná na vlastní dospívání, na příhody z branže i rodinného života. Humorné vyprávění zavede čtenáře nejen do kraje autorova dětství, na pražskou Hanspaulku a do Libochovic, ale také do Berlína, na Rujánu nebo do jižních Čech.
Protagonistou povídkového souboru je autorův otec: tata. Jsou zde zachycena zejména padesátá a šedesátá léta minulého století, tehdejší Brno, atmosféra čerstvě instalovaného komunistického režimu a situace jedné židovské rodiny v tom všem.
Bohumil Hrabal (28.3.1914 – 3.2.1997) – génius české krátké prózy, který by se letos dožil 100 let. Enfant terrible – zbožňovaný i nenáviděný, často nepochopený.

Recenze ze stejného žánru

V poslední době se na audioknižním poli setkáváme s velmi příjemným trendem. Někteří vydavatelé opouštějí jisté vody jednohlasých nebo vícehlasých audioknih a pouští se občas i do disciplíny, která byla po dlouhá léta doménou pouze Československého, dnes Českého rozhlasu, popř. ve své době vydavatelství  Supraphon.
Román Jaroslava Havlíčka Muž sedmi sester, napsaný na přelomu let 1927 a 1928, vyšel se sedmdesátiletým zpožděním posmrtně. Mezi jeho ostatním díly vyniká až do krve vyšponovanou groteskností. Audioknize vzniklé pod taktovkou vydavatelství Tympanum dal zvukový tvar a podobu svou geniální interpretací Igor Bareš, režijní péči celému dílu zajistila Jitka Škápíková.
Napíše-li herec knihu, je obtížné dopředu odhadovat jak její obsah, tak její kvality. Pomineme-li tradiční herecké memoáry a donutilovské populární, nicméně – přiznejme si – nijak hodnotné veselé historky, zůstává stále dostatek herců, kteří se vedle své hlavní profese věnují malování, hudbě či – a to většinou ke své škodě – literatuře. K nim se…
Svou debutovou knihu Historky z Tinderu si stand-up komička, scénáristka a spisovatelka Lucie Macháčková načetla sama. Následného pokračování s názvem Historky z Tinderu 2 aneb Láska, sex a ten pravý nikde se pak ujala Tereza Dočkalová. Tím plně vyšlo najevo, jak velký je rozdíl mezi audioknižní interpretací a výkonem při stand-upu. A také jak diametrálně…

Dále od recenzenta

Na audioknižním trhu existuje celá řada jednohlasých či vícehlasých četeb. Dramatizací či dramatizovaných, lépe řečeno dialogizovaných četeb se ovšem mnoho neobjevuje. Výjimkou jsou rozhlasové nahrávky přejímané vydavatelstvím Radioservis, či občasné nahodilé počiny některých jiných vydavatelů.
Představte si svět v nedaleké budoucnosti. Svět, ve kterém je vlastní myšlení považováno za něco škodlivého, veškerá zábava je redukována na ničení věcí a sledování kýčovitých příběhů na telestěnách. Hasiči požáry nehasí, ale zakládají je – pálí knihy, které někteří zbloudilci tajně ukrývají. A právě jeden z hasičů, Guy Montag, se rozhodne systému vzbouřit.
Roku 1922 měla premiéru Čapkova hra Věc Makropulos na scéně městských divadlech na Vinohradech. O více jak 50 let později, konkrétně roku 1975 se tato hořká komedie dočkala slavného rozhlasového nastudování, v režii neméněslavného a legendárního mistra režie, Jiřího Horčičky. V roce 1987 pak vychází na LP a konečně letos, tedy roku 2012 jsme se…
Je evidentní, že tvorba Julese Verna stále přitahuje mnoho čtenářů a posluchačů. Otázkou zůstává, jsou-li v dnešní době cílovou skupinou děti či dospělí, kteří se rádi vrací k nestárnoucím dobrodružstvím mistra fantazií. Ať tak či tak, jedním důkazem za všechny je režisér Dimitrij Dudík, který v letech 2011-2013 pro Český rozhlas napsal a zrežíroval hned…

Další lákavé recenze

Symfonie s úderem kotlů
Recenze

Nemuzikální akvarista

Audioknižních detektivek se Sherlockem Holmesem existuje celá řada a nemálo z nich je k dispozici i ke koupi na audioknižním trhu. Jedná se o příběhy ...
Číst dál →
Povídky a příběhy
Recenze

Pocta Josefu Somrovi

Čerstvý držitel Ceny Thálie za celoživotní mistrovství v činohře, pan Josef Somr, slaví 15. dubna 2014 své osmdesáté narozeniny. Jeho jméno je zárukou té nejvyšší ...
Číst dál →
Svědkyně ohně
Recenze

Poctivé drámo

Severská detektivka je v současnosti světovým fenoménem a ani čeští čtenáři nezůstávají o nic ošizeni. Zatímco před revolucí a v 90. letech jsme mohli poznat ...
Číst dál →
Dvanáct nejznámějších povídek
Recenze

Podivné experimenty Edgara Allana Poea

Do kin právě přichází snímek Podivný experiment, který, stejně jako o dva roky dříve Havran, převádí na filmové plátno povídky, které napsal mistr napětí Edgar ...
Číst dál →
banner 300x480
banner 300x300
banner 300x300

O autorovi

Už je tady zas
Co kdyby Hitler v roce 1945 nespáchal sebevraždu, ale jen usnul? A co kdyby se probudil roku 2011? Jak by se asi tvářil a našel by v našem světě spojence, kteří by ho podpořili? Od těchto otázek se odvíjí román německého spisovatele Timura Vermese nazvaný Er ist wieder da, který vám nyní přinášíme v audiopodobě.
Přejít nahoru